De Nederlandse Bank koopt Griekse kerstpakketten op.

Een kerstpakket verstrekt met hierin o.a. Griekse wijnbladeren, wijnazijn, een fles olijfolie, de Capitool-reisgids en een boekje over Griekse mythen en sagen. De 1.600 medewerkers van de Nederlandsche Bank (DNB) worden dit jaar onder de kerstboom verrast op een Grieks kerstpakket. Een slimme communicatie keuze, oordeelt u zelf.

 

De Nederlandsche Bank; ‘we hebben dat land gekozen vanwege de actualiteit.’ Dat is niet toevallig, legt de centrale bank in een begeleidende brief bij het Grieks kerstpakket ter waarde van € 65 per DNB-werknemer uit. De bank heeft het kerstpakket niet bedoeld als verwijzing naar het vele extra werk waarmee de DNB’ers de afgelopen tijd zijn opgezadeld door o.a. het dreigende Griekse faillissement. ‘Nee, in die zin is er geen verband tussen het kerstpakket en de eurocrisis’, aldus de woordvoerder.

DNB verantwoordt de keuze voor Griekenland wel door te schrijven dat het land in 2011 ‘veel in het nieuws’ is geweest. Dat ziet de centrale bank als een mooie aanleiding om ‘het land, en niet zijn economische positie, te belichten’, verklaart de zegsman. Het Griekse natuurschoon, de eetgewoonten en tradities komen dan ook allemaal in de brief aan bod. Naar goed DNB-gebruik bevat het kerstpakket niet alleen maar lekkernijen, maar ook producten met een serieuze of educatieve ondertoon, zoals boeken.

De kerstpakketten discussie wordt ieder jaar opnieuw gevoerd in Nederland. Moeten we dat wel doen. Onze medewerkers hebben een baan en veelal een goed salaris en er zijn minima die het harder nodig hebben.

Voor DNB siert het wel. De catacomben hebben daar behoorlijk gekookt van Griekenland en het Grieks en Europees leiderschap. Als er toch al een thema land wordt gekozen waarom niet het land wat het zwaar heeft, de boventoon heeft gevoerd in deze organisatie en welke export producten samen met toerisme het meest bekend zijn.

Om met Griekse Kerstpakketten ook nog het nieuws te halen is uitgekiend. Het is actueel, sympathiek, humoristisch en een statement. Een paar weken geleden nog de DNB vals geld app en nu is er het Grieks kerstpakket. Is DBN de terugkeer van de gulden aan het voorbereiden door met de Nederlandse consument op haar interessegebieden te communiceren; contant geld, kerstpakketten en een waakhond die niet alleen blaft maar ook aaibaar is!

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie- & management- en communicatieadvies [opdrachten, o.a.: strategie, groei, verandering, fusies & overnames en reputatiemanagement].

© Copyright 2011 Carevolution

Over Christian ter Maat

[p]Christian ter Maat MCC, MMC is zelfstandig organisatieadviseur, met meer dan 17 jaar internationale werkervaring en een post-graduate master degree in Corporate Communication (MCC) en in Management Consultancy (MMC). Tevens heeft hij de, door het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen en Nyenrode ontwikkelde leergang “Nyenrode Commissarissencyclus” gevolgd.[/p]
[p]Christian heeft Carevolution management- & organisatie advies opgericht; “Consultants who care about clients, people & society”. Veranderingstrajecten kunnen als evolutie of als revolutie worden gekenmerkt.[/p]
[p]Carevolution is een organisatie- & management adviesbureau met focus op: strategie, organisatie structuur & besluitvorming, verandermanagement, communicatie & marketing en business development. Carevolution richt zich o.a. op de volgende industrieën: media, entertainment, creatieve dienstverleners, hospitality, travel, leisure, retail, wellness, zorg, goede doelen, professionele dienstverlening, onroerend goed en automotive.[/p]
[p]De organisatorische vraagstukken variëren van strategische aard, veranderingstrajecten, fusies en overnames (M&A), doorlichtingen, coaching, interim management tot stakeholders analyses en klantprogramma’s. Tevens spreekt Christian ter Maat regelmatig op congressen en seminars over bovengenoemde onderwerpen.[/p]
[p]En publiceert hij o.a. op: gek op klanten[/p]
[/p][/p]
Voor informatie over Carevolution en Christian ter Maat:[/p]
carevolution management & organisatie advies[/p]
presentaties & workshops - Speakers Academy[/p]
strategie winkel[/p]
snijden in bureaucratie - cut the red tape[/p]
Italiaanse Kook Workshop[/p]strategisch communicatieadvies - MCC Advies[/p]
[/p]
U kunt Christian ter Maat (Carevolution) bereiken per email:
christian@carevolution.nl
[/p]

Dit bericht is geplaatst in corporate communicatie, interne communicatie, marketing communicatie, public relations, reputatie management met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

2 reacties op De Nederlandse Bank koopt Griekse kerstpakketten op.

  1. Ik begrijp de keuze van de DNB voor dat Griekse kerstpakket wel. In mijn ogen wordt er door de gemiddelde werkgever nog steeds kerstpakketten aan het personeel verstrekt die werkelijk nergens over gaan. Een gemiste kans want het kerstpakket of eindejaarspakket (sinterklaas, oud&nieuw) kan prachtig als communicatiemiddel worden gebruikt. Op luchtige wijze een boodschap overbrengen d.m.v. een mooi geschenk of pakket. Of extra aandacht aan een onderwerp schenken zonder dat ’t enorm zwaar wordt.

    Reorganisaties, fusies, zoveel-jarig bestaan, nieuwbouw… Door de jaren heen hebben we al heel wat pakketten bedacht die hier betrekking op hadden. Luchtig, humoristisch, bloedserieus maar altijd informatief en bruikbaar. 

    Het grootste voordeel voor de gever is dat een kerstpakket waarover goed is nagedacht en ‘ergens over gaat’ veel vaker positief wordt ontvangen. De ontvanger zal de inspanning herkennen én waarderen. Géén potjes paté meer die een jaar later nog uit de kast worden gehaald en zo de vuilnisbak in kunnen, samen met de slechte fles wijn.

    Terug naar de gulden? Dát lijkt me een mooie uitdaging voor een leuk themapakket. Andersom hebben we ’t al eens gedaan: Afscheid van een Gulden. Ik geloof niet dat de DNB die heeft gehad. Een gemiste kans!

    Eric van der Vegt.
    directeur en eigenaar van ondermeer kerstpakketten.com. Concepts & Geschenken    
         

  2. Pingback: Griekenland_belastingonduikers_zwart_geld_schulden_grexit_bankrun_failliet_verkiezingen_schulden_reductie_

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *