10 blog communicatie adviezen!

Er zijn drie categorieën blogs; corporate blogs (meestal de CEO die een blog bijhoudt), inhoudelijke thema blogs door meerdere (onafhankelijke) auteurs zoals bijvoorbeeld Reply To All & Management Site en persoonlijke blogs in de trend van mijnhuisdier.nl. Dat blogs goed gelezen worden (ManagementSite meer dan 150.000 professionals per maand) en impact hebben (Geenstijl) was al bekend. Maar hoe moet het corporate brand hiermee omgaan?

Er zijn er volgens Technorati meer dan 71 miljoen (mei 2007) blogs wereldwijd, oorspronkelijk web-logs genaamd. Een blog heeft als kenmerk dat het gemakkelijk en snel te updaten is door de auteurs of door gastschrijvers. Lezers kunnen vaak met 1 click reageren. De reacties zijn over het algemeen kort, beschaafd en behulpzaam, bijvoorbeeld op technische blogs over apparatuur. Maar de uitzondering bevestigt de regel; er zijn ook merk- en productonvriendelijke blogs.

10 tips over blogcommunicatie en blogreacties:

TIP 1:Volg dagelijks blogs die in uw corporate umfeld zitten en volg de populaire blogs die merken en producten acties niet schuwen, vooral als uw onderneming consumenten producten/diensten verzorgt. Een abonnement op bijvoorbeeld Cision, kan u veel tijd besparen. Google biedt blogsearch aan.

TIP 2:Reageren is prima; soms is zwijgen beter; dit is een reguliere corporate communicatie afweging. Maar reageer onder eigen naam. Het gebruik van een alias komt vaak uit, bijvoorbeeld door IP-tracking, en dan zijn de rapen pas echt gaar!

TIP 3:Collega’s reageren ook op blogs. Prima voor hen geldt in ieder geval tip 2. En deze collega’s doen dit uit hartstocht voor het product, dienst of corporate merk. Deze passie is fantastisch maar wat vindt de afdeling corporate communicatie hiervan? Eigenlijk wat is het corporate communicatie beleid op het gebied van blogs? Meestal is er geen beleid en reageren collega’s onder eigen naam als prive persoon met hart voor de zaak. Zorg dat er communicatie richtlijnen zijn en toetst deze aan de praktijk.

TIP 4:Blogs zijn prima voelhorens voor issue-management. Volg de blogs die belangrijk zijn voor uw industrie, zoek op concurrenten en mogelijke crisis thema’s. Vaak ontstaan de crises in blogs en hoe eerder u ze opmerkt, hoe beter u zich kunt voorbereiden en mogelijk kunt u een crisis in de kiem smoren.

TIP 5:Gebruik blogs voor communicatie en productintroducties. U kunt de discussie op blogs starten (onder eigen naam en functie) en zo laat u de community meedenken over uw producten, diensten, corporate social responsibility e.d. Bij productintroducties, stuur samples naar bloggers en vraag ze uw product te gebruiken en te beoordelen. Dit kan ook met bijvoorbeeld nieuwe verpakkingen e.d.

TIP 6:Vul uw FAQ (vraagbaak) sectie op uw website met de antwoorden van technische blogs. De oplossingen hier geboden zij vaak beter dan die van uw onderneming en meestal ook in Jip en Janneke taal geschreven. Vergeet niet de bronvermelding.

TIP 7:Lastig om de juiste man of vrouw te vinden als collega en geen zin in zo’n mensen makelaar, plaats een ‘ help wanted’  blog.

TIP 8:Quickscan marktonderzoek (niet 100% valide), maar plaats eens vragen over een onderwerp op een blog en u krijgt snel antwoord. Wel vaak couleur locale uit het umfeld van het blog, dus exploreren naar de werkelijkheid kan niet maar wel handig bij bijvoorbeeld een brainstorm sessie.

TIP 9 :Juridische acties tegen blogs kunnen succesvol zijn in de rechtzaal, maar dan is het leed al geschied en pakken andere blogs het nieuws over. Met als resultaat nog meer imagoschade. Lees het in deze casus: ABN AMRO, get your act together!

TIP 10:Deze tip laat ik aan de lezer over; er zijn vast nog meer tips. U kunt uw reactie onder dit artikel plaatsten. En nu weet u het, niet onder een alias!

Door Christian ter Maat MCC, MMC; Directeur Carevolution; organisatie-, management- en communicatieadvies.
Voor o.a.: corporate communicatie en reputation management vraagstukken en internet strategie.
Ter Maat publiceert ook op GekOpKlanten.

Over Christian ter Maat

[p]Christian ter Maat MCC, MMC is zelfstandig organisatieadviseur, met meer dan 17 jaar internationale werkervaring en een post-graduate master degree in Corporate Communication (MCC) en in Management Consultancy (MMC). Tevens heeft hij de, door het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen en Nyenrode ontwikkelde leergang “Nyenrode Commissarissencyclus” gevolgd.[/p]
[p]Christian heeft Carevolution management- & organisatie advies opgericht; “Consultants who care about clients, people & society”. Veranderingstrajecten kunnen als evolutie of als revolutie worden gekenmerkt.[/p]
[p]Carevolution is een organisatie- & management adviesbureau met focus op: strategie, organisatie structuur & besluitvorming, verandermanagement, communicatie & marketing en business development. Carevolution richt zich o.a. op de volgende industrieën: media, entertainment, creatieve dienstverleners, hospitality, travel, leisure, retail, wellness, zorg, goede doelen, professionele dienstverlening, onroerend goed en automotive.[/p]
[p]De organisatorische vraagstukken variëren van strategische aard, veranderingstrajecten, fusies en overnames (M&A), doorlichtingen, coaching, interim management tot stakeholders analyses en klantprogramma’s. Tevens spreekt Christian ter Maat regelmatig op congressen en seminars over bovengenoemde onderwerpen.[/p]
[p]En publiceert hij o.a. op: gek op klanten[/p]
[/p][/p]
Voor informatie over Carevolution en Christian ter Maat:[/p]
carevolution management & organisatie advies[/p]
presentaties & workshops - Speakers Academy[/p]
strategie winkel[/p]
snijden in bureaucratie - cut the red tape[/p]
Italiaanse Kook Workshop[/p]strategisch communicatieadvies - MCC Advies[/p]
[/p]
U kunt Christian ter Maat (Carevolution) bereiken per email:
christian@carevolution.nl
[/p]

Dit bericht is geplaatst in corporate communicatie met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Eén reactie op 10 blog communicatie adviezen!

  1. Pingback: Philips Simplicity blog; transparante communicatie of schijn openheid?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *