Philips Simplicity blog; transparante communicatie of schijn openheid?

Ook Philips heeft transparantie beoogd bij het inrichten van haar corporate blog, getiteld; ‘Simplicity Journey; your opinion on simplicity’. Sinds de lancering van de Sense & Simplicity pay-off  in september 2004,  jaagde Andrea Ragnetti er een reclamebudget van bijna 220 miljoen euro doorheen om de consument ervan te overtuigen dat Philips apparatuur zinvol en eenvoudig is.

Het begon met Andrea Ragnetti, die bezorgde twee jaar geleden een aantal Philips managers een slecht weekend. Philips’ hoogste marketingbaas gaf ze op vrijdagmiddag een Philips apparaat mee met het verzoek maandag verslag uit te brengen van hun ervaringen. Gefrustreerd leverden de meeste managers de apparaten op maandag weer in. Ze hadden ze niet aan de praat kunnen krijgen. Met deze actie bracht Ragnetti zijn boodschap aan de Philips top over: onze apparaten moeten eenvoudiger worden.

 

Er is nu zelfs een Philips Simplicity blog, een corporate blog, waar mensen artikelen en commentaren kunnen plaatsen over het thema ‘Simplicity’. Het is niet een traditioneel corporate blog of een CEO blog. Hier vindt u; de top tien CEO blogs en de blog van de CEO van het Marriott die standaard zijn berichten afsluit met ;’ I’m Bill Marriott and thanks for helping me keep Marriott on the move.’ En de 10 blog communicatie adviezen, vindt u hier.

Om te excelleren in reputatie management zal de boodschap succesvol moeten zijn. “Je moet daarbij letten op zichtbaarheid, consistentie, transparantie, onderscheidendheid en authenticiteit.” Transparantie is, volgens Cees van Riel, een groot goed. Maar je moet goed weten wat het je oplevert. Voor producten en services en financiën geldt dat zeker, maar soms slaat dat door.” Zijn boodschap is alleen transparantie over relevante zaken. Anders kost het te veel kostbare tijd.

Bij dit Simplicity blog kan men zich afvragen of het wel transparant is en of het reputatie versterkend werkt? Simplicity is buitengewoon mooi vorm gegeven, waardoor het wel wat minder eenvoudig is om teksten te schrijven en van commentaar te voorzien. Er is geen levendige discussie, wat vaak wel een extra dimensie aan blogs geeft.

Philips heeft transparantie onder voorwaarden geschapen.

Ze regisseren door de opmaak en invulvelden en laten weinig ruimte voor transparante communicatie. De meeste commentatoren zijn van de moderator. En een discussie worden na een bepaalde tijd gesloten. Een bijkomstig voordeel wat Simplicity voor Philips zou kunnen opleveren zijn consumenten suggesties om de producten te verbeteren. Soms zie je daar wel voorbeelden van op deze site.

Advies aan Philips; maak de site geheel transparant en versimpel de login en reactie plaatsingen. Als een Philips blog gaat over Simplicity, dan moet het niet complex zijn om eraan deel te nemen. Een marketing campagne over het bestaan van deze site, zou consumenten er toe kunnen aanzetten om hun meningen te delen. Biedt aan consumenten met de beste ideeën (bijvoorbeeld; een wekelijkse verkiezing door een onafhankelijke jury) een mooi Philips product aan. Geven (prijzen en communicatieplatform) en nemen (consumenten inzichten en ideeën) in een eenvoudige en volledig transparante omgeving, dat maakt Sense en is Simplicity!

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie & managementadvies. Ook gevraagd als: management, marketing, motivatie & inspiratie spreker en aangesloten bij Speakers Academy. Voorbeeld titels van zijn presentaties: ‘Bureaucratie; bevrijd uw organisatie van hinderlijke regels.’ en ‘Van klantgerichtheid naar service kwaliteit naar klanttevredenheid.’ en ‘Kredietcrisis Krijgskunsten’.


© Copyright 2008 Carevolution

Stuur door naar een relatie

Reageer

(zal niet zichtbaar zijn)

Als u uw reactie geplaatst heeft kunt u de reactie nog 30 minuten aanpassen. Klik hiervoor op "Bewerk reactie".

Vorige artikel:
Volgende artikel:

Laatste reacties