Storytelling; de echte verhalen uit de organisatie! [boek recensie]

Verhalen van en over organisaties worden door het management gemaakt en gecommuniceerd. Het gaat dan vaak over missie (wie zijn we, wat doen we), visie (wat willen we bereiken), doelstellingen, medewerkers en klanten. Corporate storytelling als vertaling van de identiteit, geeft richting aan de communicatie van de onderneming met haar stakeholders ten einde een reputatie te bouwen. Maar zijn dit de echte verhalen uit de organisatie? Reflecteert het de cultuur van de organisatie of is het de gewenste cultuur? Authentieke verhalen (organisational storytelling) zitten in elke organisatie. Luistert u maar eens in uw organisatie!titel:                    Storytelling
auteur:                Suzanne Tesselaar en Annet Scheringa
pub. datum:        september 2008
ISBN:                 9789047300793
doelgroep:          managers en communicatieprofessionals
eigenschappen :  andere kijk, praktisch, cases, verhalen, verandermanagement

In dit boek nemen Suzanne en Annet u mee op reis door verschillende organisaties en leggen zij hun oor te luister. Zij gebruiken echte organisatieverhalen in hun veranderinterventies, leerprocessen en onderzoek. De echte verhalen krijgen medewerkers in beweging en tonen de emoties die er zijn. Of het management ze onderkent of niet. De auteurs laten u zien hoe u de verhalen uit de organisatie kunt halen en wat u (management of consultant) er mee kunt doen in verander- en leertrajecten. En ze delen echte verhalen met u, van o.a. De Belastingdienst, American Express, de zorgsector en De Wereldbank.
‘Storytelling handboek’ laat aan de hand van negen authentieke cases zien hoe managers, trainers en onderzoekers zelf met organisatieverhalen en storytelling aan de slag kunnen gaan.

Inhoudsopgave

Deel 1: Organisatieverhalen en storytelling

1 De vvv van organisatieverhalen
1.1 Organisatieverhalen: de brug tussen de formele en de informele organisatie
1.2 Wat zijn verhalen?
1.3 Wat zijn organisatieverhalen?
1.4 Wat doen organisatieverhalen?
1.5 De dynamiek van verhalen: vertellen, vangen en vormen
1.5.1 Verhalen vertellen
1.5.2 Verhalen vangen
1.5.3 Verhalen vormen
1.6 Soorten organisatieverhalen

Deel 2: Organisatieverhalen aan het werk.

Het zou nog ‘authentieker’ kunnen worden, als dit boek in de toekomst als audio-boek zou verschijnen en waar dan de echte medewerkers, zelf de verhalen vertellen.

Door Christian ter Maat MCC, MMC, CMC; Directeur Carevolution; organisatie-, management- en communicatieadvies. Ter Maat publiceert ook op Gek op Klanten.


© Copyright 2008 Carevolution

Over Christian ter Maat

[p]Christian ter Maat MCC, MMC is zelfstandig organisatieadviseur, met meer dan 17 jaar internationale werkervaring en een post-graduate master degree in Corporate Communication (MCC) en in Management Consultancy (MMC). Tevens heeft hij de, door het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen en Nyenrode ontwikkelde leergang “Nyenrode Commissarissencyclus” gevolgd.[/p]
[p]Christian heeft Carevolution management- & organisatie advies opgericht; “Consultants who care about clients, people & society”. Veranderingstrajecten kunnen als evolutie of als revolutie worden gekenmerkt.[/p]
[p]Carevolution is een organisatie- & management adviesbureau met focus op: strategie, organisatie structuur & besluitvorming, verandermanagement, communicatie & marketing en business development. Carevolution richt zich o.a. op de volgende industrieën: media, entertainment, creatieve dienstverleners, hospitality, travel, leisure, retail, wellness, zorg, goede doelen, professionele dienstverlening, onroerend goed en automotive.[/p]
[p]De organisatorische vraagstukken variëren van strategische aard, veranderingstrajecten, fusies en overnames (M&A), doorlichtingen, coaching, interim management tot stakeholders analyses en klantprogramma’s. Tevens spreekt Christian ter Maat regelmatig op congressen en seminars over bovengenoemde onderwerpen.[/p]
[p]En publiceert hij o.a. op: gek op klanten[/p]
[/p][/p]
Voor informatie over Carevolution en Christian ter Maat:[/p]
carevolution management & organisatie advies[/p]
presentaties & workshops - Speakers Academy[/p]
strategie winkel[/p]
snijden in bureaucratie - cut the red tape[/p]
Italiaanse Kook Workshop[/p]strategisch communicatieadvies - MCC Advies[/p]
[/p]
U kunt Christian ter Maat (Carevolution) bereiken per email:
christian@carevolution.nl
[/p]

Dit bericht is geplaatst in corporate communicatie, interne communicatie, reputatie management met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *