Kan de ‘poor lonesome cowboy’ het Belgisch imago oppoetsen?

Een typisch Belgische oplossing voor het Belgische imagoprobleem.Uit de Belgische gazet; ‘Only in Belgium’ is de naam van de nieuwe Belgische campagne die buitenlandse investeerders naar ons land moet lokken. Vlaanderen, Wallonië en Brussel werken hiervoor broederlijk samen. Zo willen de gewesten het gekneusde imago van België weer oppoetsen. Premier Guy Verhofstadt haalde het aan in zijn speech bij de lancering van de campagne Only in Belgium: “Beter slechte reclame, dan geen reclame.” Want er wordt dan wel veel over België gepraat; door de politieke crisis is dat niet altijd in de positieve zin en dat remt buitenlandse investeerders af. Het doel van de campagne Only in Belgium is daar wat aan veranderen.‘Beter slechte reclame, dan geen reclame’ (Verhofstadt) is dubieuze uitspraak. Ja; het is beter dat er over uw merk of uw land wordt gesproken dan dat het helemaal niet op de kaart staat. Maar slechte reclame gaat te ver. Zoals ondergetekende betoogt in het artikel; ‘

Belgische figuren als Lucky Luke, Magritte en Adolphe Sax verwijzen naar de creativiteit van ons land. Ook de website invest.belgium.be moet het kluwen van ons land verduidelijken aan potentiële buitenlandse geldschieters (Anja Otto-Kellens van de Belgisch-Japanse Kamer van Koophandel).

Awel; nu moet Lucky Luke (symbool) borg staan voor een beter imago? En ‘Only in Belgium’ de boodschap worden? En de samenwerking tussen Vlaanderen, Wallonië en Brussel als voorbeeld gedrag worden getypeerd? De fundamentele zaken zoals: politieke instabiliteit, Wallonië-Vlaanderen strijd, werkloosheid, koningshuis, vergrijzing, belastingsysteem (ontduikingen & schandalen) worden hier beperkt mee opgepoetst. Het ontbreken van een sterke en uniforme identiteit wordt niet opgelost door een massamediale campagne van 1,4 miljoen euro.

Belgen moeten weer fier worden op hun natie en dat uitdragen.

Door Christian ter Maat MCC, MMC, CMC; Directeur Carevolution; organisatie-, management- en communicatieadvies. Succes thema’s bij opdrachtgevers van Carevolution: het terugdringen van bureaucratie (cutting the red tape), destination positionering en reputatie management.Ter Maat publiceert ook op Gek op Klanten en op Reply to All.

© Copyright 2008 Carevolution

Over Christian ter Maat

[p]Christian ter Maat MCC, MMC is zelfstandig organisatieadviseur, met meer dan 17 jaar internationale werkervaring en een post-graduate master degree in Corporate Communication (MCC) en in Management Consultancy (MMC). Tevens heeft hij de, door het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen en Nyenrode ontwikkelde leergang “Nyenrode Commissarissencyclus” gevolgd.[/p]
[p]Christian heeft Carevolution management- & organisatie advies opgericht; “Consultants who care about clients, people & society”. Veranderingstrajecten kunnen als evolutie of als revolutie worden gekenmerkt.[/p]
[p]Carevolution is een organisatie- & management adviesbureau met focus op: strategie, organisatie structuur & besluitvorming, verandermanagement, communicatie & marketing en business development. Carevolution richt zich o.a. op de volgende industrieën: media, entertainment, creatieve dienstverleners, hospitality, travel, leisure, retail, wellness, zorg, goede doelen, professionele dienstverlening, onroerend goed en automotive.[/p]
[p]De organisatorische vraagstukken variëren van strategische aard, veranderingstrajecten, fusies en overnames (M&A), doorlichtingen, coaching, interim management tot stakeholders analyses en klantprogramma’s. Tevens spreekt Christian ter Maat regelmatig op congressen en seminars over bovengenoemde onderwerpen.[/p]
[p]En publiceert hij o.a. op: gek op klanten[/p]
[/p][/p]
Voor informatie over Carevolution en Christian ter Maat:[/p]
carevolution management & organisatie advies[/p]
presentaties & workshops - Speakers Academy[/p]
strategie winkel[/p]
snijden in bureaucratie - cut the red tape[/p]
Italiaanse Kook Workshop[/p]strategisch communicatieadvies - MCC Advies[/p]
[/p]
U kunt Christian ter Maat (Carevolution) bereiken per email:
christian@carevolution.nl
[/p]

Dit bericht is geplaatst in corporate communicatie, interne communicatie, marketing communicatie, public relations, reputatie management met de tags , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Eén reactie op Kan de ‘poor lonesome cowboy’ het Belgisch imago oppoetsen?

  1. Pingback: Belgisch leger zit bijna zonder kogels!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *