Strategie; concurreren met Endemol, als je huishoudelijke zorg moet leveren?

Er zijn/waren bestuursters en toezichthouders die hierin serieus geloofden en waarschijnlijk zelf teveel TV keken en het verschil tussen fictie en feiten niet konden maken.

Change is not a destination, just as hope is not a strategy. [Rudy Giuliani]

MEAVITA

Meavita, dat ‘mijn leven’ betekent is ontstaan in Den Haag uit een fusie van de GDVV Groep en Thuiszorg Den Haag. De Raad van Bestuur van Meavita werd samengesteld uit de directies van GDVV en Thuiszorg Den Haag: Daan van de Meeberg (voorzitter), Jelle Moraal en Theo Meuwese. Loek Hermans werd de voorzitter van de Raad van Toezicht. Tijdens het eerste fusiejaar moest de strategische visie voor het samengaan nog worden geformuleerd was één doel wel duidelijk: Meavita moest een grote partij worden, liefst de grootste zorgonderneming. En later ook nog een eigen TV zender opzetten!

FAILISSEMENT

Het ministerie van VWS heeft het onderzoek van mei 2009 van het College Sanering Zorginstellingen CSZ naar het faillissement van Meavita gepubliceerd. De fusie van drie grote thuiszorginstellingen mislukte, aldus de rapportage, omdat de verschillende werkmaatschappijen zelfstandig doorgingen. Daardoor werden schaalvoordelen niet behaald. Daarbij was de administratie van de organisatie niet op orde en de verschillende geflopte risicoprojecten etaleerden het mismanagement van leiding en bestuurders. De uitvoering van de WMO zorgde weliswaar voor problemen, aldus het onderzoek. Maar het is het falende management en de toezichthouders dat de organisatie in de problemen heeft gebracht.

STRATEGIE

Het failliete zorgconcern Meavita stak in 2006 grote sommen geld in de ontwikkeling van een eigen tv-zender. De beoogde tv-zender moest veertien kanalen krijgen. Onder het motto “als Endemol het durft, waarom wij dan niet?” Volgens interne stukken zocht Meavita hiertoe naar eigen zeggen contact met tv-coryfeeën en BN’ers als Koost Postema, Wieteke van Dort, Mini&Maxi en Yvonne Keuls.

Meavita zag het ontwikkelen van een eigen tv-zender als een strategie. Als marktgerichte serviceorganisatie wilde Meavita doordringen tot alle levensdomeinen. Communicatie was hierbij als “de spil van de belevingsgerichte zorg” volgens het Meavita-management cruciaal. Bovendien was televisie in de optiek van Meavita de beste vriend van ouderen en chronisch zieken en daarmee een ideaal vehikel om hoofd en hart van de klant te veroveren en zodoende het eigen marktaandeel te vergroten. Volgens het Meavita-management was er een potentieel van 100 duizend kijkers c.q. klanten. Met een verlies van 32 miljoen euro over 2008 raakte Meavita financieel steeds verder in het ongerede. Daarmee stierven ook de plannen voor beeldtelefonie en de bijhorende tv-ambities een stille dood.

The essence of strategy is that you must set limits on what you’re trying to accomplish. [Michael Porter]

 

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie- & management- en communicatieadvies [opdrachten, o.a.: strategie, groei, verandering, fusies & overnames en reputatiemanagement].

© Copyright 2012 Carevolution

 

Over Christian ter Maat

[p]Christian ter Maat MCC, MMC is zelfstandig organisatieadviseur, met meer dan 17 jaar internationale werkervaring en een post-graduate master degree in Corporate Communication (MCC) en in Management Consultancy (MMC). Tevens heeft hij de, door het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen en Nyenrode ontwikkelde leergang “Nyenrode Commissarissencyclus” gevolgd.[/p]
[p]Christian heeft Carevolution management- & organisatie advies opgericht; “Consultants who care about clients, people & society”. Veranderingstrajecten kunnen als evolutie of als revolutie worden gekenmerkt.[/p]
[p]Carevolution is een organisatie- & management adviesbureau met focus op: strategie, organisatie structuur & besluitvorming, verandermanagement, communicatie & marketing en business development. Carevolution richt zich o.a. op de volgende industrieën: media, entertainment, creatieve dienstverleners, hospitality, travel, leisure, retail, wellness, zorg, goede doelen, professionele dienstverlening, onroerend goed en automotive.[/p]
[p]De organisatorische vraagstukken variëren van strategische aard, veranderingstrajecten, fusies en overnames (M&A), doorlichtingen, coaching, interim management tot stakeholders analyses en klantprogramma’s. Tevens spreekt Christian ter Maat regelmatig op congressen en seminars over bovengenoemde onderwerpen.[/p]
[p]En publiceert hij o.a. op: gek op klanten[/p]
[/p][/p]
Voor informatie over Carevolution en Christian ter Maat:[/p]
carevolution management & organisatie advies[/p]
presentaties & workshops - Speakers Academy[/p]
strategie winkel[/p]
snijden in bureaucratie - cut the red tape[/p]
Italiaanse Kook Workshop[/p]strategisch communicatieadvies - MCC Advies[/p]
[/p]
U kunt Christian ter Maat (Carevolution) bereiken per email:
christian@carevolution.nl
[/p]

Dit bericht is geplaatst in corporate communicatie, interne communicatie, marketing communicatie, public relations, reputatie management met de tags , , , , , , . Bookmark de permalink.

Eén reactie op Strategie; concurreren met Endemol, als je huishoudelijke zorg moet leveren?

  1. Thuiszorgconcern Meavita heeft zich schuldig gemaakt aan wanbeleid. Vakbond Abvakabo FNV ziet dit bevestigd in een conceptrapport over het faillissement van Meavita dat het tv-programma Nieuwsuur vrijdag naar buiten bracht. ‘We verwachten dat de rechter ook deze conclusie trekt’, zei voorzitter Corrie van Brenk van Abvakabo FNV zaterdag.
    Meavita, ontstaan uit een fusie van vier grote zorginstellingen, ging in 2009 failliet en liet een miljoenenschuld achter. Abvakabo sprak toen al van wanbeleid en stapte naar de Amsterdamse Ondernemingskamer. Er werkten 20.000 mensen, de omzet bedroeg ongeveer een half miljard euro en er waren 100.000 cliënten bij aangesloten.

    De Ondernemingskamer liet een onderzoek uitvoeren. Nieuwsuur legde de hand op een concept ervan. Een conclusie is dat de top van Meavita riskant, ongeloofwaardig en onbegrijpelijk heeft gehandeld. De fusie zou uiteindelijk niets hebben opgeleverd. De FNV-bond wil dat de toenmalige bestuurders en toezichthouders alsnog hun verantwoordelijkheid nemen. Volgens de bond staken bestuurders enorm veel tijd en miljoenen euro’s in ‘absurde projecten’.

    bron; Volkskrant  

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *