‘School spendeert tonnen subsidie aan Mekkareis’; al zijn de krantenkoppen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hen wel?

Grote crisis, ‘business as usual’ of is het ‘comme il faut’? Nu hebben de meeste scholengemeenschappen geen communicatiemedewerkers in dienst, maar hoe gaat u hiermee om in uw organisatie?

Uit de Elsevier: ‘De islamitische scholengemeenschap Ibn Ghaldoun in Rotterdam heeft ruim 200.000 euro aan subsidie gebruikt voor schoolreizen naar Mekka. Ook staan er imams, onder wie de haatzaaiende Khalil El-Moumni, op de loonlijst terwijl zij helemaal geen onderwijs geven.’

Stelt u zich het eens voor, dat een bericht van gelijke strekking en impact uw organisatie treft. Wat staat u als management te doen?

Het is evident dat het uiteenlopende, wellicht niet hele positieve, gedachten oproept bij een diversiteit aan stakeholders. Waar of onwaar of een beetje waar is nu niet relevant. De krantenkoppen liegen er niet om of liegen een beetje, maar de emotie van de lezer wint het hier van de realiteit. Hoe nu verder? Welke opties zijn er en durft u te kiezen?

De opties:

Niets doen het waait wel over? Nee, het journaille heeft de Toyotas al gestart en is op weg naar uw vesting. Barricaderen en verschuilen achter de kantelen? Nee; vroeg of laat moeten u, uw meedenkers, klanten (kinderen), leveranciers (ouders), de slotgracht over en ontstaat er een dialoog.

Een persconferentie met uw zachte kant van het verhaal? Nee, het wordt een poppenkast waar u de rol van Jan Klaasen krijgt toebedeeld.

De aanval is de beste verdediging volgens Sun Tzu. Maar dan wel met krachtig bewijs dat de berichtgeving onderuit haalt. Een ander alternatief is verdedigen met argumenten dat bijvoorbeeld deze Mekka reisjes passen in het opleidingstraject waarvoor de instelling staat. Op internet worden ze nu al betiteld als standvakanties; veel succes dus.

Of………een Mea Maxima Culpa en overgaan tot de orde van de dag.

Door Christian ter Maat MCC, MMC; Directeur Carevolution; organisatie-, management- en reputatieadvies.
Voor o.a.: reputatie- en positioneringsvraagstukken en strategische communicatie.
Ter Maat publiceert ook op GekOpKlanten en Eventbuzz.

Over Christian ter Maat

[p]Christian ter Maat MCC, MMC is zelfstandig organisatieadviseur, met meer dan 17 jaar internationale werkervaring en een post-graduate master degree in Corporate Communication (MCC) en in Management Consultancy (MMC). Tevens heeft hij de, door het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen en Nyenrode ontwikkelde leergang “Nyenrode Commissarissencyclus” gevolgd.[/p]
[p]Christian heeft Carevolution management- & organisatie advies opgericht; “Consultants who care about clients, people & society”. Veranderingstrajecten kunnen als evolutie of als revolutie worden gekenmerkt.[/p]
[p]Carevolution is een organisatie- & management adviesbureau met focus op: strategie, organisatie structuur & besluitvorming, verandermanagement, communicatie & marketing en business development. Carevolution richt zich o.a. op de volgende industrieën: media, entertainment, creatieve dienstverleners, hospitality, travel, leisure, retail, wellness, zorg, goede doelen, professionele dienstverlening, onroerend goed en automotive.[/p]
[p]De organisatorische vraagstukken variëren van strategische aard, veranderingstrajecten, fusies en overnames (M&A), doorlichtingen, coaching, interim management tot stakeholders analyses en klantprogramma’s. Tevens spreekt Christian ter Maat regelmatig op congressen en seminars over bovengenoemde onderwerpen.[/p]
[p]En publiceert hij o.a. op: gek op klanten[/p]
[/p][/p]
Voor informatie over Carevolution en Christian ter Maat:[/p]
carevolution management & organisatie advies[/p]
presentaties & workshops - Speakers Academy[/p]
strategie winkel[/p]
snijden in bureaucratie - cut the red tape[/p]
Italiaanse Kook Workshop[/p]strategisch communicatieadvies - MCC Advies[/p]
[/p]
U kunt Christian ter Maat (Carevolution) bereiken per email:
christian@carevolution.nl
[/p]

Dit bericht is geplaatst in corporate communicatie met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *