PR STUNT; PowNed, Jumbo en naakt meisje?

Public Relations wordt omschreven als een strategisch communicatie proces, welke een wederzijds waarde toevoegende relatie bouwt tussen organisaties en de stakeholders. Mooi, maar wat nu als PowNed in je winkel staat?

Gisteren heeft Jumbo de grootste supermarkt van Nederland geopend in Breda. Met 6.000m2 is deze, vijf keer zo groot als een gemiddelde traditionele supermarkt. Om rendabel te zijn zullen er 30.000 klanten per week moeten komen, bediend door 300 medewerkers en minimaal 1 miljoen euro per week omzet.

Zo’n opening wordt natuurlijk goed voorbereid. Voldoende verse producten, lachende en getrainde medewerkers en natuurlijk een PR beleid. Zo waren alle radio, televisie en andere journalisten welkom. In deze situatie is het voorspelbaar dat de meesten alleen geïnteresseerd zijn in: groot, groter en grootst. Frits van Eerd, de directeur, speelt deze rol met verve. Ook kan Jumbo zich voorbereiden op de activisten van de Firma Plofkip tot de MscVis.

Journalisten met een andere kijk, zullen ook van de smulpartij zijn. En ja PowNed maakte een aardig item, waarin een naakte vrouw en agressieve winkelbeveiligers (te groot jasje met V op de borst) een hoofdrol spelen.

Jumbo had het ‘goed’ voorbereid. Een stijve PR dame, zou PowNed begeleiden. Dit was niet zo’n handige keus van Jumbo. In de eerste minuut wil de reporter, in beeld, zich voorstellen en deze PR beveiliger, deze raakt in de stress. loopt weg van de camera en roept meerdere malen; ‘dit is niet afgesproken’!.

Hallo Jumbo; Foutje!

Daarna pakt Frits van Eerd het voortvarend op; hij laat PowNed zonder begeleiding de winkel in en ze ‘mogen’ met klanten praten.

Foutje herstelt.

Zoals u in het filmpje dadelijk kunt zien, wordt er een kinderachtige, maar desalniettemin grappige act opgezet met een naakt meisje in de Jumbo supermarkt. Bij de kassa gaat het fout de beveiligers gaan traditioneel ervoor staan, de camera blokkeren en PowNed de winkel uitzetten, met enkele schermutselingen aan het eind.

Grote fout beveiligingsfirma.

Later blijkt dat de beveiliging Bokitos, niet door Jumbo, maar door het winkelcentrum werden ingehuurd.

Frist van Eerd, ook bekend van Parijs-Dakar, speelt heier een fantastisch e rol en biedt en plein public zijn excuses aan voor het optreden van de V-mastodonten. Goddelijk PowNed is onder de indruk en zo levert dit een ongeëvenaard PR succes op. Menig bestuurder kan zijn lering trekken uit dit optreden. Behandel journalisten net zo als je goede vrienden behandelt en kom eens van je troon, dan is het allemaal niet zo eng.

HALLO JUMBO; BRAVO!

Kijk, ter lering en vermaak maar eens naar het filmpje van PowNed:

http://www.powned.tv/aankondiging_pownews/2013/03/eerder_naakt_winkelen.html

 

 

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie- & management- en communicatieadvies [opdrachten, o.a.: strategie, groei, verandering, fusies & overnames en reputatiemanagement].

© Copyright 2013 Carevolution

 

Over Christian ter Maat

[p]Christian ter Maat MCC, MMC is zelfstandig organisatieadviseur, met meer dan 17 jaar internationale werkervaring en een post-graduate master degree in Corporate Communication (MCC) en in Management Consultancy (MMC). Tevens heeft hij de, door het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen en Nyenrode ontwikkelde leergang “Nyenrode Commissarissencyclus” gevolgd.[/p]
[p]Christian heeft Carevolution management- & organisatie advies opgericht; “Consultants who care about clients, people & society”. Veranderingstrajecten kunnen als evolutie of als revolutie worden gekenmerkt.[/p]
[p]Carevolution is een organisatie- & management adviesbureau met focus op: strategie, organisatie structuur & besluitvorming, verandermanagement, communicatie & marketing en business development. Carevolution richt zich o.a. op de volgende industrieën: media, entertainment, creatieve dienstverleners, hospitality, travel, leisure, retail, wellness, zorg, goede doelen, professionele dienstverlening, onroerend goed en automotive.[/p]
[p]De organisatorische vraagstukken variëren van strategische aard, veranderingstrajecten, fusies en overnames (M&A), doorlichtingen, coaching, interim management tot stakeholders analyses en klantprogramma’s. Tevens spreekt Christian ter Maat regelmatig op congressen en seminars over bovengenoemde onderwerpen.[/p]
[p]En publiceert hij o.a. op: gek op klanten[/p]
[/p][/p]
Voor informatie over Carevolution en Christian ter Maat:[/p]
carevolution management & organisatie advies[/p]
presentaties & workshops - Speakers Academy[/p]
strategie winkel[/p]
snijden in bureaucratie - cut the red tape[/p]
Italiaanse Kook Workshop[/p]strategisch communicatieadvies - MCC Advies[/p]
[/p]
U kunt Christian ter Maat (Carevolution) bereiken per email:
christian@carevolution.nl
[/p]

Dit bericht is geplaatst in corporate communicatie, marketing communicatie, public relations, reputatie management met de tags , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *