PR BLUNDER; PowNed, de NS en Bokito beveiligers?

Public Relations wordt omschreven als een strategisch communicatie proces, welke een wederzijds waarde toevoegende relatie bouwt tussen organisaties en de stakeholders. Mooi, maar wat nu als PowNed op je perron staat? De NS laat PowNed niet toe bij een Kamerleden en media bijeenkomst ter ere van de Fyra wake. Er was geen plaats meer voor PowNed. Een rondje om de kerk smoes, NS!

Fout, Fout, Fout NS! Hoe kun je nu zoiets doen. PowNed het lieverdje van bijna ieder kabinets- en kamerlid, in de kou buiten laten staan en kleine Bokito beveiligers op ze af te sturen. En dan een woordvoerder laten zeggen (do not kill the Messenger); ‘er was geen plaats voor PowNed op een immens bijna leeg rangeer terrein’. Melanie Schultz, zal Bert Meerstadt wel weer ter verantwoording roepen (hij was in januari al bij Mansveld ontboden) over dit PR incident en over het feit dat de Fyra dit jaar vrijwel zeker niet meer rijdt. Dat zeggen bronnen binnen de NS vrijdag tegen De Telegraaf. De hogesnelheidstrein wordt mogelijk pas in april 2014 weer in gebruik genomen. Of de Fyra überhaupt nog terug komt, weet de NS niet. Een beslissing daarover is uitgesteld.

Vorige week op ReplyToAll; PR STUNT; PowNed, Jumbo en naakt meisje? Hier kunt lezen en zien hoe Jumbo PR aanpakt. NS durf eens te leren van anderen en denk niet altijd in je eigen gelijk! Als je continu in de hoek zit waar de klappen vallen, moet je eindelijk eens opkrabbelen en aan de slag gaan of je biezen pakken. Public Relations; begin met transparantie en eerlijkheid. Benoem je fouten, geef een oplossingsrichting en laat continu zien wat je er aan doet, dus niet journalisten buiten sluiten. Evalueer de managers in het proces en als zij fouten maken, stuur ze de laan uit. Niets werkt zo demotiverend als de organisatierot (vis rot aan de kop) te laten voortduren.

Welke gevoelige dossiers liggen er zoal voor de NS:

Fyra; een grote fout was het om een niet beproefde trein te kopen en die ook nog eens speciaal voor de NS te laten ontwerpen. Ondanks dat de bekende en betrouwbare trein fabrikanten vol werk zaten, wat het wijs geweest te wachten en tussentijds met huur-treinen te rijden.

Klanttevredenheid, nog niet op orde en dan roepen dat je meet systeem wil gaan veranderen.

Strategie diffuus; vervoeren van reizigers is core-business, al het andere over laten aan anderen, die dit wel kunnen. Nu vindt de NS het leuk om winkeltjes te exploiteren op Nederlandse, Belgische en Franse stations. D66 gaat hier Kamervragen over stellen.

NS duldt geen concurrenten op het snelle spoor. Twee jaar geleden heeft Virgin Rail tevergeefs aangeboden om mee te mogen doen met een snelle trein. Nu willen de Gemeente den Haag, Travelteq en Arriva dit ook gaan opzetten. Als je zelf faalt, hoe durf je dan andere initiatieven de grond in te drukken en bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) aan te kloppen voor hulp.

Kijk, ter lering en vermaak maar eens naar het filmpje van PowNed op bezoek bij de Nederlandse Spoorwegen:

http://gemi.st/15431807

 

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie- & management- en communicatieadvies [opdrachten, o.a.: strategie, groei, verandering, fusies & overnames en reputatiemanagement].

© Copyright 2013 Carevolution

Over Christian ter Maat

[p]Christian ter Maat MCC, MMC is zelfstandig organisatieadviseur, met meer dan 17 jaar internationale werkervaring en een post-graduate master degree in Corporate Communication (MCC) en in Management Consultancy (MMC). Tevens heeft hij de, door het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen en Nyenrode ontwikkelde leergang “Nyenrode Commissarissencyclus” gevolgd.[/p]
[p]Christian heeft Carevolution management- & organisatie advies opgericht; “Consultants who care about clients, people & society”. Veranderingstrajecten kunnen als evolutie of als revolutie worden gekenmerkt.[/p]
[p]Carevolution is een organisatie- & management adviesbureau met focus op: strategie, organisatie structuur & besluitvorming, verandermanagement, communicatie & marketing en business development. Carevolution richt zich o.a. op de volgende industrieën: media, entertainment, creatieve dienstverleners, hospitality, travel, leisure, retail, wellness, zorg, goede doelen, professionele dienstverlening, onroerend goed en automotive.[/p]
[p]De organisatorische vraagstukken variëren van strategische aard, veranderingstrajecten, fusies en overnames (M&A), doorlichtingen, coaching, interim management tot stakeholders analyses en klantprogramma’s. Tevens spreekt Christian ter Maat regelmatig op congressen en seminars over bovengenoemde onderwerpen.[/p]
[p]En publiceert hij o.a. op: gek op klanten[/p]
[/p][/p]
Voor informatie over Carevolution en Christian ter Maat:[/p]
carevolution management & organisatie advies[/p]
presentaties & workshops - Speakers Academy[/p]
strategie winkel[/p]
snijden in bureaucratie - cut the red tape[/p]
Italiaanse Kook Workshop[/p]strategisch communicatieadvies - MCC Advies[/p]
[/p]
U kunt Christian ter Maat (Carevolution) bereiken per email:
christian@carevolution.nl
[/p]

Dit bericht is geplaatst in corporate communicatie, marketing communicatie, public relations, reputatie management met de tags , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Eén reactie op PR BLUNDER; PowNed, de NS en Bokito beveiligers?

  1. Volgens diverse media; geeft de Gemeente Gouda probleemjongeren vechtsportles. De gemeente wil problemen met overlastgevende en agressieve, voornamelijk Marokkaanse, jongeren aanpakken door vechtsportcursussen voor deze jongeren te organiseren. De gemeente hoopt dat de jongeren zo beter in staat worden hun agressie te beteugelen. Een grap, nee daar is het onderwerp te serieus voor. Werkt deze aanpak? De communicatiestrategie werkt zeker niet!

    http://www.replytoall.nl/corporate-communicatie/gouda-traint-criminelen-in-vechtsport/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *