Pepsi new logo; kosten 1,2 miljard dollar, opbrengsten onbekend.

Merknaam en logo onderscheiden het product, voegen meerwaarde toe aan een merk. Consumenten kopen geen cola, maar Pepsi of Coke. En merken zijn veel geld waard (volgens Interbrand), dus mag een merkverandering ook een kleinigheid kosten. 1,2 miljard dollar in drie jaar in het geval van Pepsi voor; ‘some heavy duty brand re-structuring’. Zoekt u even mee naar de 7 verschillen.

Volgens Adage.com:

By making the logo more dynamic and more alive … absolutely a huge step in the right direction.” The new logo is a white band in the middle of Pepsi’s circle that loosely forms a series of smiles: A smile will characterize brand Pepsi, while a grin is used for Diet Pepsi and a laugh is used for Pepsi Max. The new logo is Pepsi’s 11th in its 110-year history. Five logos have been introduced in the past 21 years, with the last update in 2002.

 

In vijf maanden heeft Omnicom’s bureau Arnell voor ongeveer 1 miljoen dollar, deze metamorfose gestalte gegeven.

Interessant is het gelekte ‘BREATHTAKING Design Strategy’ document (6 MB) van Arnell. Een must-see voor identity design en brand specialisten. FastCompany noemt het: ‘ It may be one of the most ridiculous things ever perpetrated by somebody calling himself a designer.’ Bekijk het document en vorm uw eigen opinie!

 

Ter vergelijk, het wereldwijde BP logo re-design en implementatie in 2001 kostte slechts 240 miljoen dollar. En bij een wholesale verkoopprijs van 0,5 eurocent per liter, hoeft Pepsi slechts 2,4 miljard liter te verkopen. Met een operating cash flow van 6,4 miljard voor de PepsiCo Groep, zijn de re-design kosten slechts een derde.

Volgens Interbrand, is Coca Cola 66,6 miljard dollar waard (2008), Pepsi 13,2 en BP 3,9 miljard. Zou Pepsi in 2009 dan 15,3 miljard dollar waard zijn?

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie & managementadvies. Gevraagd als: management, marketing & inspiratie spreker en aangesloten bij de Speakers Academy. Voorbeeld titels van zijn presentaties: ‘Bureaucratie; bevrijd uw organisatie van hinderlijke regels.’ en ‘Van klantgerichtheid naar service kwaliteit naar klanttevredenheid.’ en ‘Kredietcrisis Krijgskunsten’.

© Copyright 2009 Carevolution

Over Christian ter Maat

[p]Christian ter Maat MCC, MMC is zelfstandig organisatieadviseur, met meer dan 17 jaar internationale werkervaring en een post-graduate master degree in Corporate Communication (MCC) en in Management Consultancy (MMC). Tevens heeft hij de, door het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen en Nyenrode ontwikkelde leergang “Nyenrode Commissarissencyclus” gevolgd.[/p]
[p]Christian heeft Carevolution management- & organisatie advies opgericht; “Consultants who care about clients, people & society”. Veranderingstrajecten kunnen als evolutie of als revolutie worden gekenmerkt.[/p]
[p]Carevolution is een organisatie- & management adviesbureau met focus op: strategie, organisatie structuur & besluitvorming, verandermanagement, communicatie & marketing en business development. Carevolution richt zich o.a. op de volgende industrieën: media, entertainment, creatieve dienstverleners, hospitality, travel, leisure, retail, wellness, zorg, goede doelen, professionele dienstverlening, onroerend goed en automotive.[/p]
[p]De organisatorische vraagstukken variëren van strategische aard, veranderingstrajecten, fusies en overnames (M&A), doorlichtingen, coaching, interim management tot stakeholders analyses en klantprogramma’s. Tevens spreekt Christian ter Maat regelmatig op congressen en seminars over bovengenoemde onderwerpen.[/p]
[p]En publiceert hij o.a. op: gek op klanten[/p]
[/p][/p]
Voor informatie over Carevolution en Christian ter Maat:[/p]
carevolution management & organisatie advies[/p]
presentaties & workshops - Speakers Academy[/p]
strategie winkel[/p]
snijden in bureaucratie - cut the red tape[/p]
Italiaanse Kook Workshop[/p]strategisch communicatieadvies - MCC Advies[/p]
[/p]
U kunt Christian ter Maat (Carevolution) bereiken per email:
christian@carevolution.nl
[/p]

Dit bericht is geplaatst in corporate communicatie, marketing communicatie, reputatie management met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.

2 reacties op Pepsi new logo; kosten 1,2 miljard dollar, opbrengsten onbekend.

  1. Klaas schreef:

    Ik vindt het niks hebben, het doet erg amateuristisch aan en lijkt erg kaal.
    Ik had voor 100 euro wat leukers gemaakt 🙂

  2. Pingback: Huisstijl en nieuw logo Facebook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *