Vliegtuig crash; onmiddellijk de sporen uitwissen?

Na een vliegtuig crash; worden de crisis communicatie draaiboeken uit de kast gehaald. Tegenwoordig zijn dat online platformen

foto bron: Persbureau ANSA

foto bron: Persbureau ANSA

, die naar een hogere ‘DEFCON’ status gaan. Mogelijk zijn er al crisis communicatie apps of nu nog verborgen FaceBook pagina’s gebouwd?

In de nacht van zaterdag op zondag verdween achter een witte verf, de naam van de vliegmaatschappij, plus de kenmerkende logo kleur groen. Directeur operationele zaken bij Alitalia, Giancarlo Schisano, zegt dat het gebruikelijk is een vliegtuig dat zo’n ongeluk is overkomen, wit te schilderen. Dit was toestel van de Roemeense maatschappij Carpatair. Die onderhoudt een aantal binnenlandse vluchten voor de Italiaanse maatschappij Alitalia. Door het ongeluk raakten 16 mensen gewond, van wie twee ernstig.

Het overschilderen van een gecrasht toestel, is weer een moment waarop de pers en ook bloggers de crash gaan becommentariëren. Het wordt niet snel een trending topic, omdat het hier een kleine crash betreft. En het vliegtuig, binnen een paar dagen weggetakeld zal worden. Dus waarom overschilderen?

Bij een groter of erger vliegtuig ongeluk staan gewonden, evt. doden, nabestaanden, oorzaken en vliegtuigmaatschappij meer op de voorgrond. En zal er zorgvuldiger worden nagedacht over communicatie en acties.

Maar ook dan kan witte verf fungeren als een rode lap!

 

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie- & management- en communicatieadvies [opdrachten, o.a.: strategie, groei, verandering, fusies & overnames en reputatiemanagement].

© Copyright 2013 Carevolution

Over Christian ter Maat

[p]Christian ter Maat MCC, MMC is zelfstandig organisatieadviseur, met meer dan 17 jaar internationale werkervaring en een post-graduate master degree in Corporate Communication (MCC) en in Management Consultancy (MMC). Tevens heeft hij de, door het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen en Nyenrode ontwikkelde leergang “Nyenrode Commissarissencyclus” gevolgd.[/p]
[p]Christian heeft Carevolution management- & organisatie advies opgericht; “Consultants who care about clients, people & society”. Veranderingstrajecten kunnen als evolutie of als revolutie worden gekenmerkt.[/p]
[p]Carevolution is een organisatie- & management adviesbureau met focus op: strategie, organisatie structuur & besluitvorming, verandermanagement, communicatie & marketing en business development. Carevolution richt zich o.a. op de volgende industrieën: media, entertainment, creatieve dienstverleners, hospitality, travel, leisure, retail, wellness, zorg, goede doelen, professionele dienstverlening, onroerend goed en automotive.[/p]
[p]De organisatorische vraagstukken variëren van strategische aard, veranderingstrajecten, fusies en overnames (M&A), doorlichtingen, coaching, interim management tot stakeholders analyses en klantprogramma’s. Tevens spreekt Christian ter Maat regelmatig op congressen en seminars over bovengenoemde onderwerpen.[/p]
[p]En publiceert hij o.a. op: gek op klanten[/p]
[/p][/p]
Voor informatie over Carevolution en Christian ter Maat:[/p]
carevolution management & organisatie advies[/p]
presentaties & workshops - Speakers Academy[/p]
strategie winkel[/p]
snijden in bureaucratie - cut the red tape[/p]
Italiaanse Kook Workshop[/p]strategisch communicatieadvies - MCC Advies[/p]
[/p]
U kunt Christian ter Maat (Carevolution) bereiken per email:
christian@carevolution.nl
[/p]

Dit bericht is geplaatst in corporate communicatie, marketing communicatie, public relations, reputatie management met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *