Brievenbus communicatie; wie wint de pizza-architect of sushi-chirurg?

Brievenbus 2.0; niet op de radar van durfinvesteerders nu zelfs voor het eerst kerstkaarten, in grote getallen, per email worden verstuurd. Hoe ziet de brievenbus van de toekomst eruit?De brievenbus als doos met klep aan huis blijft nog even. Bij nieuwbouw wordt hij kleiner en onopvallender. Welke content treffen we bij gedigitaliseerde families aan? Een of geen kranten, officiële documenten, bankafschriften (wie zit hier nog op te wachten?), tijdschriften (steeds minder abonnees, volatiele losse verkoop), direct mail, gemeente communiqués en kranten, huis-aan-huis bladen. Allen steeds minder en als de ontvanger een NEE-stikker heeft dan heel weinig strooigoed.

Hoe kunnen we dit unieke medium dat Nederlander bezit en welke eenvoudig te bereiken is via huis-aan-huis of direct mail nu efficiënt inzetten?

Direct Mail; de sky is de limit, zolang als het door de sleuf met klep past, geadresseerd is (soms geïntegreerd met andere vormen van stalk-communicatie) en een respons oplevert. De resultaten zijn verbluffend. U wordt miljoenen in het vooruit zicht gesteld, zeker nu de eindejaarsgoden weer over u waken. Of u ontvangt nog een betere, goedkopere maar zeker niet eenvoudigere zorgaanbieding. Het uitgangspunt van ‘keep it simple’  en het moet waarde toevoegen aan een zorgvuldig geselecteerde ontvanger, is hier compleet losgeslagen. Boom na boom wordt tot pulp vermalen om weer de doos met klep te bevuilen.

Huis-aan-huis; komt in veel vormen van krant tot kleurrijke maar armetierige aanbiedingen (van…voor, nu voor…, spekkoper garantie enz.). De bekende NEE-stikker helpt hier wel.

Brievenbus 2.0, het medium voor lokale communicatie in de vorm van: gemeentelijke en buurtstichtingen kranten e.d., aanbiedingen van lokale buurtsupers of van klusbedrijven. Maar ook voor de lokale aanbieders van ‘ out-of-home food & beverage’ consumptie, oftewel pizza, sushi, chinees, wok en dit alles per brommer. Dus uiteindelijk toch ‘home’ consumptie, maar dat terzijde (leuk voor statistieken).  Laten deze snack- en fastfood aanbieders nu net degenen zijn die er niets van bakken in communicatie.

Altijd dezelfde brochures en menulijsten van inferieure kwaliteit en met dezelfde saaie pizza multiple choice of bami-nummers. Er ligt hier een markt open voor lokale DTP-ers en ontwerpers. Ga eens in de buurt langs bij uw afhaal- en brengtoko’s en verleid hen tot een goed ontworpen afhaalmenukaart. Ook voor diëtisten en foodconsultants, foodfotografen en entrepreneurs er liggen hier kansen. Als de huidige me-too of de automatische piloot foodaanbieders kunnen floreren, dan is er nog heel veel te innoveren. Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel, maar de eerste echte houtgestookte stenenoven pizza die warm wordt afgeleverd is bijna non-existent.

Brievenbus 2.0 communicatie, biedt kansen aan lokale ondernemers die zich durven onderscheiden en de moed hebben om hun klanten te verleiden. En in dat geval mag u de NEE-stikker negeren.

Door Christian ter Maat MCC, MMC, CMC; Directeur Carevolution; organisatie-, managementadvies. Succes thema’s bij opdrachtgevers van Carevolution: het terugdringen van bureaucratie (cutting the red tape) en het stimuleren van intern ondernemerschap.
Ter Maat publiceert ook op GekOpKlanten en Eventbuzz.

Over Christian ter Maat

[p]Christian ter Maat MCC, MMC is zelfstandig organisatieadviseur, met meer dan 17 jaar internationale werkervaring en een post-graduate master degree in Corporate Communication (MCC) en in Management Consultancy (MMC). Tevens heeft hij de, door het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen en Nyenrode ontwikkelde leergang “Nyenrode Commissarissencyclus” gevolgd.[/p]
[p]Christian heeft Carevolution management- & organisatie advies opgericht; “Consultants who care about clients, people & society”. Veranderingstrajecten kunnen als evolutie of als revolutie worden gekenmerkt.[/p]
[p]Carevolution is een organisatie- & management adviesbureau met focus op: strategie, organisatie structuur & besluitvorming, verandermanagement, communicatie & marketing en business development. Carevolution richt zich o.a. op de volgende industrieën: media, entertainment, creatieve dienstverleners, hospitality, travel, leisure, retail, wellness, zorg, goede doelen, professionele dienstverlening, onroerend goed en automotive.[/p]
[p]De organisatorische vraagstukken variëren van strategische aard, veranderingstrajecten, fusies en overnames (M&A), doorlichtingen, coaching, interim management tot stakeholders analyses en klantprogramma’s. Tevens spreekt Christian ter Maat regelmatig op congressen en seminars over bovengenoemde onderwerpen.[/p]
[p]En publiceert hij o.a. op: gek op klanten[/p]
[/p][/p]
Voor informatie over Carevolution en Christian ter Maat:[/p]
carevolution management & organisatie advies[/p]
presentaties & workshops - Speakers Academy[/p]
strategie winkel[/p]
snijden in bureaucratie - cut the red tape[/p]
Italiaanse Kook Workshop[/p]strategisch communicatieadvies - MCC Advies[/p]
[/p]
U kunt Christian ter Maat (Carevolution) bereiken per email:
christian@carevolution.nl
[/p]

Dit bericht is geplaatst in corporate communicatie met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *