Muziekrechtenorganisatie SENA in crisis; Directeur meldt zich ziek!

Het Financieele Dagblad meldt; ‘Muziekrechtenorganisatie SENA in crisis na financiële strop’. En “Directeur Hans van Berkel heeft zich vlak na de presentatie van het jaarverslag ziek gemeld”. Op deze blogsite (terreur van SENA) en op www.gekopklanten.nl is al vaker over SENA geschreven en de reacties van lezers liegen er niet om. Het SENA Bestuur vertelt niet de hele waarheid en is duidelijk niet in staat geweest om SENA effectief te leiden. Waar zijn de toezichthouders, in slaap gezongen door de liedjes van Jan Smit?

Gisteren heeft het voltallige bestuur van SENA heeft op een extra jaarvergadering aangekondigd zijn zetel ter beschikking te zullen stellen. De organisatie moet over 2009 voor euro 35,4 mln aan niet-betaalde rekeningen afschrijven, zo blijkt uit het jaarverslag.  “Er blijken veel te snel facturen verstuurd waar geen juridische grond voor was”.  Ja, sinds 2009 heeft de Kamer voor Koophandel alle ZZp-ers in Nederland geregistreerd. En SENA heeft dat bestand gekocht en vervolgens iedere ondernemer bestookt met formulieren. Als de ondernemer deze niet invulden, volgde de SENA terreur met spookfacturen met een verzonnen bedrag. Tel daar bij op dat de emails en telefoontjes niet door SENA worden behandeld en dan krijgt men een grote groep niet-betaalde facturen. Het vergt niet veel kennis om te realiseren dat de meeste ZZP-ers geen muziek ten gehore brengen. Dus heeft het geen zin om op zo’n groep  te gaan jagen en zeker niet om deze inkomsten/afdrachten te kwantificeren in de budgetten.

In het jaarverslag stelt SENA zich nog op het standpunt dat de facturen ’terecht’ zijn verstuurd maar dat er in de afgelopen jaren ‘onvoldoende is gemaand om ook daadwerkelijk te betalen’. Ook wordt verwezen naar de crisis en de afgenomen bereidheid te betalen voor muziekrechten. Het versturen van een inschattingsfactuur naar iemand die niet regeert op een foldertje (respons op folders van 2-3% is al hoog in het marketing vak), kan men niet ‘terecht’ noemen.

Pas bij de volgende vergadering in juni volgend jaar komen de zetels van de bestuursleden daadwerkelijk beschikbaar. We gaan de boel niet over de heg gooien naar een nieuw bestuur maar willen de leden wel de kans geven om met ons af te rekenen.’ Crisismanager Van Steijn zegt blij te zijn dat het bestuur, althans voor even, aanblijft. ‘Ze moeten niet aftreden maar optreden’. Hoe kan een instituut als SENA nu een niet-functionerend bestuur (Drs. E.H.T.M. Nijpels – Voorzitter, Mr. P.R.C. Solleveld, K.P. Ligtermoet, N.P. van den Hoven, Drs. E.R. Angad-Gaur, M. Bremer, B. Ruiter, Mr. H. Kosterman, P. Boertje) aanhouden? Ze moeten nu en masse aftreden en vooral in bestuurlijk Nederland nergens meer optreden. Er zijn voldoende capabele mensen voorhanden die zo’n organisatie te kunnen leiden. En deze organisatie opheffen en de taken onderbrengen bij de Stichting BUMA is een veel slimmere oplossingen. Dat het bestaan van twee stichtingen met medewerkers en aparte facturen niet efficiënt en gewenst is, weet en ervaart iedere ondernemer.

De vergoeding die u aan BUMA betaalt is bestemd voor componisten en tekstdichters van de muziek. Via SENA betaalt u een vergoeding aan de andere twee partijen die ook recht hebben op een vergoeding, te weten: de artiesten en de platenproducenten.

De organisatie moet over 2009 voor euro 35,4 mln aan niet-betaalde rekeningen afschrijven. De opbrengst voor SENA over 2009 is hierdoor gehalveerd ten opzichte van 2008 tot een bedrag van euro 32 mln. Het College van Toezicht (drie leden;in 2009 57.000 euro honorering tezamen ontvangen) heeft klaarblijkelijk onvoldoende toezicht gehouden. Dat de artiesten en de platenproducenten niet in opstand komen is verbazingwekkend. Marco Borsato heeft de inkomsten uit de liedjes hard nodig, nu zijn The Entertainment Group (TEG) failliet is.

 

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie & managementadvies [strategie, groei, verandering, fusies & overnames en reputatiemanagement].
Recente adviesopdracht; Vind een strategische koper voor de onderneming die met het huidige management en de bestaande activiteiten een stevige groeiambitie wil realiseren.

© Copyright 2010 Carevolution

 

Over Christian ter Maat

[p]Christian ter Maat MCC, MMC is zelfstandig organisatieadviseur, met meer dan 17 jaar internationale werkervaring en een post-graduate master degree in Corporate Communication (MCC) en in Management Consultancy (MMC). Tevens heeft hij de, door het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen en Nyenrode ontwikkelde leergang “Nyenrode Commissarissencyclus” gevolgd.[/p]
[p]Christian heeft Carevolution management- & organisatie advies opgericht; “Consultants who care about clients, people & society”. Veranderingstrajecten kunnen als evolutie of als revolutie worden gekenmerkt.[/p]
[p]Carevolution is een organisatie- & management adviesbureau met focus op: strategie, organisatie structuur & besluitvorming, verandermanagement, communicatie & marketing en business development. Carevolution richt zich o.a. op de volgende industrieën: media, entertainment, creatieve dienstverleners, hospitality, travel, leisure, retail, wellness, zorg, goede doelen, professionele dienstverlening, onroerend goed en automotive.[/p]
[p]De organisatorische vraagstukken variëren van strategische aard, veranderingstrajecten, fusies en overnames (M&A), doorlichtingen, coaching, interim management tot stakeholders analyses en klantprogramma’s. Tevens spreekt Christian ter Maat regelmatig op congressen en seminars over bovengenoemde onderwerpen.[/p]
[p]En publiceert hij o.a. op: gek op klanten[/p]
[/p][/p]
Voor informatie over Carevolution en Christian ter Maat:[/p]
carevolution management & organisatie advies[/p]
presentaties & workshops - Speakers Academy[/p]
strategie winkel[/p]
snijden in bureaucratie - cut the red tape[/p]
Italiaanse Kook Workshop[/p]strategisch communicatieadvies - MCC Advies[/p]
[/p]
U kunt Christian ter Maat (Carevolution) bereiken per email:
christian@carevolution.nl
[/p]

Dit bericht is geplaatst in corporate communicatie, interne communicatie, marketing communicatie, public relations, reputatie management met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Eén reactie op Muziekrechtenorganisatie SENA in crisis; Directeur meldt zich ziek!

  1. mm schreef:

    “Via SENA betaalt u een vergoeding aan de andere twee partijen die ook recht hebben op een vergoeding, te weten: de artiesten en de platenproducenten.”
    Vertel… Hoezo hebben platenproducenten recht op een vergoeding als een ZZp’er zelf gekochte muziek afspeelt – zelfs als anderen mee kunnen luisteren?
    Als ik een Ferrari voor de deur zet, waar mensen genietend naar kijken, moet ik dan ook nog extra betalen aan de Ferrari-fabriek? Immers, anderen kunnen meegenieten?
    Wat een flauwekul toch allemaal…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *