McDonald’s wil aantal koeienscheten indammen!

In November kondigde McDonald’s al aan dat de gele M voortaan op een groene achtergrond zou worden geplaatst, te beginnen in het land van haute cuisine; Frankrijk.

De kleur rood verdwijnt uit het logo van McDonald’s. De kleur achter de grote gele M wordt donkergroen. McDonald’s wil met die wijziging overbrengen dat het verantwoordelijk omgaat met natuurlijke bronnen. Daar zal in de toekomst volgens een woordvoerder van McDonalds’s Duitsland steeds meer de nadruk op komen te liggen.

Patrick van Gils, woordvoerder McDonald’s Nederland zegt dat er voor Nederland geen enkel concreet plan is om de kleuren van het logo aan te passen.

Groen moet je verdienen en niet roepen. Dit is de fastfood wereld op zijn kop. Als het om de negatieve aspecten, bijvoorbeeld obesitas, van fastfood retail gaat, wordt in een adem: McDonald’s, Burger King, Pizza Hut en Kentucky Fried Chicken genoemd. Prima dat deze merken nu groen willen worden door: productie, distributie, producten en afvalmanagement aan te pakken en te ‘vergroenen’. Maar groen communiceren terwijl je het nog niet bent of wordt gepercipieerd, is een doodzonde.

En nu gaat McDonald’s in Groot Brittannië onderzoek doen hoe de flatulentie van koeien in te dammen. De keten gebruikt jaarlijks honderdduizenden koeien voor haar hamburgers en die zijn goed voor een flinke portie broeikasgassen. McDonald’s heeft in Engeland heeft jaarlijks 350.000 koeien nodig voor haar hamburgers. De keten laat een driejarig onderzoek uitvoeren hoe de uitstoot van methaan is terug te dringen. Het onderzoek wordt op 350 boerderijen, van de 16.000 die leverancier zijn van de keten, uitgevoerd, meldt de Engelse krant The Guardian.

De winderigheid van koeien is voor 4 procent verantwoordelijk van de totale uitstoot aan broeikasgassen in het Verenigd Koninkrijk. De gassen die koeien uitstoten zijn 23 keer schadelijker dan CO2. Hoe vervolgens de uitstoot aan broeikasgassen door koeien moet worden terug gedrongen dient het onderzoek ook nog uit te wijzen?

Dieetaanpassingen kunnen de vorming van darmgas doen verminderen. Sommige kruiden helpen hierbij, bijvoorbeeld komijn en curcumine, en sommige soorten zeewier. Koeien die zeewier eten, is letterlijk en figuurlijk groen.

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie & managementadvies [strategie, groei, verandering, fusies & overnames en reputatiemanagement].
Recente adviesopdracht; Vind een strategische koper voor de onderneming die met het huidige management en de bestaande activiteiten een stevige groeiambitie wil realiseren.

© Copyright 2010 Carevolution

Over Christian ter Maat

[p]Christian ter Maat MCC, MMC is zelfstandig organisatieadviseur, met meer dan 17 jaar internationale werkervaring en een post-graduate master degree in Corporate Communication (MCC) en in Management Consultancy (MMC). Tevens heeft hij de, door het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen en Nyenrode ontwikkelde leergang “Nyenrode Commissarissencyclus” gevolgd.[/p]
[p]Christian heeft Carevolution management- & organisatie advies opgericht; “Consultants who care about clients, people & society”. Veranderingstrajecten kunnen als evolutie of als revolutie worden gekenmerkt.[/p]
[p]Carevolution is een organisatie- & management adviesbureau met focus op: strategie, organisatie structuur & besluitvorming, verandermanagement, communicatie & marketing en business development. Carevolution richt zich o.a. op de volgende industrieën: media, entertainment, creatieve dienstverleners, hospitality, travel, leisure, retail, wellness, zorg, goede doelen, professionele dienstverlening, onroerend goed en automotive.[/p]
[p]De organisatorische vraagstukken variëren van strategische aard, veranderingstrajecten, fusies en overnames (M&A), doorlichtingen, coaching, interim management tot stakeholders analyses en klantprogramma’s. Tevens spreekt Christian ter Maat regelmatig op congressen en seminars over bovengenoemde onderwerpen.[/p]
[p]En publiceert hij o.a. op: gek op klanten[/p]
[/p][/p]
Voor informatie over Carevolution en Christian ter Maat:[/p]
carevolution management & organisatie advies[/p]
presentaties & workshops - Speakers Academy[/p]
strategie winkel[/p]
snijden in bureaucratie - cut the red tape[/p]
Italiaanse Kook Workshop[/p]strategisch communicatieadvies - MCC Advies[/p]
[/p]
U kunt Christian ter Maat (Carevolution) bereiken per email:
christian@carevolution.nl
[/p]

Dit bericht is geplaatst in corporate communicatie, marketing communicatie, public relations, reputatie management met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *