The devil is in the retail.

Vervelende berichten, het failissement van V&D, DA en Macintosh (w.o. Dolcis, Manfield & Invito). De retail staat al een paar jaar onder druk en ketens als Etam, Schoenenreus, Sabon, Siebel, Free Record Shop, Polare, Halfords en Mexx gingen al failliet of afgeslankt verder.

Bij elke van deze ketens werd er een lijst aan bedrijfsoorzaken oorzaken genoemd, zoals: niet meer van deze tijd, succes van de opkomst e-commerce (Zalando, Wehkamp, FreshCotton, Coolblue). Maar ook omgevingsfactoren zoals; te dure huren, onbereikbaarheid van stad, duur parkeren en zelfs het warme weer. De arbeidsethos en regelgeving werd ook vaak genoemd, zoals starre vakbonden, duur, inflexibel & niet klantgericht personeel en niet-functioneel arbeidsrecht. In het FD waren veel lezersreacties met soms goede analyses.

Sun Capital doorstart; het is onmogelijk een serieuze optie,’ schrijft OR-voorzitter Martin Oudejans. ‘De curatoren begrijpen dit en zeggen toe dit mee te nemen in hun mogelijke afwegingen.’
De curatoren hebben het belang van de belangrijkste stakeholders te dienen met voorop de crediteuren. Als SUN Capital de beste partij is dat zal de curator daarvoor moeten kiezen. De OR bestaat niet meer, de onderneming is failliet, hoe moeilijk is dat te begrijpen.
De curator zet de onderneming van de gefailleerde alleen dan voort als aannemelijk is dat het belang van de boedel of een ander zwaarwegend belang dat een prudent handelend curator zich mede behoort aan te trekken dat vergt.

Maar ging het ging in retail nauwelijks over de strategie, structuur en uitvoering van het beleid. Dat vergt van buiten naar binnen kijken, durven nadenken over de nieuwe realiteit (e-commerce is blijvend en groeiend) en dat verandering is de enige constante is. Dit is primair de taak voor het management en in de uitvoering een belangrijke taak voor de hele organisatie. Als we kijken naar het management van alle bovengenoemde ketens, dan valt op dat het over het algemeen retail gelaurwerde mannen zijn van boven de 55 met een curriculum wat het ‘oude winkelen’ uitstraalt. Bij de top, zien we weinig kennis van herstructurering of het door voeren van een echte strategie verandering, wat iets anders is dan het verzinnen van een nieuwe winkel inrichting.

Retail is constant in verandering, alleen de laatste jaren gaat het sneller en is de impact heviger. In 1841 begonnen de Brenninkmeijers een stoffenopslag en winkel in Sneek. Vanaf dat moment is het concept van confectie geborgen en komen er meer winkels. De laatste twintig jaar tekent zich een kentering af, de winstgevendheid en de omzet gaat omlaag (V&D al twintig jaar geen winst), schulden nemen toe en de huren stijgen.

Voeg daaraan toe de opkomst van e-commerce (o.a. de merken verkopen nu rechtstreeks aan eindklanten), 3D printen, de deel-economie en less-is-more, dan is de gifbeker gevuld.

Een toost op 2016 en de retail.

Christian ter Maat, Carevolution | strategy consultants who care.

Over Christian ter Maat

[p]Christian ter Maat MCC, MMC is zelfstandig organisatieadviseur, met meer dan 17 jaar internationale werkervaring en een post-graduate master degree in Corporate Communication (MCC) en in Management Consultancy (MMC). Tevens heeft hij de, door het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen en Nyenrode ontwikkelde leergang “Nyenrode Commissarissencyclus” gevolgd.[/p]
[p]Christian heeft Carevolution management- & organisatie advies opgericht; “Consultants who care about clients, people & society”. Veranderingstrajecten kunnen als evolutie of als revolutie worden gekenmerkt.[/p]
[p]Carevolution is een organisatie- & management adviesbureau met focus op: strategie, organisatie structuur & besluitvorming, verandermanagement, communicatie & marketing en business development. Carevolution richt zich o.a. op de volgende industrieën: media, entertainment, creatieve dienstverleners, hospitality, travel, leisure, retail, wellness, zorg, goede doelen, professionele dienstverlening, onroerend goed en automotive.[/p]
[p]De organisatorische vraagstukken variëren van strategische aard, veranderingstrajecten, fusies en overnames (M&A), doorlichtingen, coaching, interim management tot stakeholders analyses en klantprogramma’s. Tevens spreekt Christian ter Maat regelmatig op congressen en seminars over bovengenoemde onderwerpen.[/p]
[p]En publiceert hij o.a. op: gek op klanten[/p]
[/p][/p]
Voor informatie over Carevolution en Christian ter Maat:[/p]
carevolution management & organisatie advies[/p]
presentaties & workshops - Speakers Academy[/p]
strategie winkel[/p]
snijden in bureaucratie - cut the red tape[/p]
Italiaanse Kook Workshop[/p]strategisch communicatieadvies - MCC Advies[/p]
[/p]
U kunt Christian ter Maat (Carevolution) bereiken per email:
christian@carevolution.nl
[/p]

Dit bericht is geplaatst in corporate communicatie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *