Grootste ‘Twitter trending topic’ is de facto Samsung sponsoring!

Hoe een selfie kan leiden tot een retweet van ruim drie miljoen keer?selfie Degeneres at Oscars-joke

Het Van Dale Woord van het Jaar 2013; SELFIE: ‘fotografisch zelfportret, vaak gemaakt met de camera op armlengte en gepubliceerd op een sociaalnetwerksite’, bewijst hier zijn krachtige impact. Op een gegeven moment zou Samsung ongeveer negenhonderd keer per minuut zijn genoemd op sociale media.

De foto die presentator Ellen DeGeneres afgelopen zondag maakte tijdens de Oscaruitreiking, was minder spontaan dan gedacht. Elektronicaconcern Samsung betaalde naar verluidt omgerekend zo’n 15 miljoen euro om de Oscars te mogen sponsoren.

 

Kevin Spacey, Angelina Jolie, Julia Roberts, Brad Pitt, Jennifer Lawrence, Ellen DeGeneres, Jared Leto

DeGeneres met gesponsorde telefoon tijdens Oscars; de Selfie tijdens uitreiking Oscars blijkt een Samsung reclamestunt.

Met de Galaxy Note 3 in de hand legde acteur Bradley Cooper – op initiatief van DeGeneres – onder meer Brad Pitt, Meryl Streep, Kevin Spacey, Jennifer Lawrence, Julia Roberts, Angelina Jolie, Ellen DeGeneres en zichzelf vast. De rest is geschiedenis.

Een reconstructie van The Wall Street Journal schrijft dat de foto deel uitmaakte van een slimme marketingdeal tussen het Koreaanse Samsung en televisienetwerk ABC. Dit soort marketing afspraken vallen niet altijd goed bij het publiek, schrijft The Wall Street Journal. Maar tot nu toe lijkt er weinig aan de hand. Bijna 25% van het online commentaar op de selfie was positief, acht procent was negatief en de rest was neutraal. Er waren ook twitteraars met een scherp oog: DeGeneres mocht dan wel selfies maken met een Samsung, haar tweets op de after-party stuurde ze met een apparaat van de grote concurrent: de Apple iPhone. Een gemiste kans voor Samsung.

Volgens de krant kocht Samsung vijf minuten zendtijd tijdens de Oscars. In de dagen voorafgaand aan de uitreiking besloot DeGeneres dat ze selfies wilde nemen tijdens de show. ABC stelde daarop voor Samsung-smartphones te gebruiken, omdat het merk een van de hoofdsponsors was. DeGeneres zou vervolgens door twee medewerkers van Samsung zijn geïnstrueerd over het gebruik van de telefoons.

Het bedrijf zelf ontkent dat er sprake was van een marketingstunt. In een reactie zei Samsung blij verrast te zijn met de actie van de presentator. Om dit ‘epische moment’ te eren, doneert de het bedrijf daarom 3 miljoen dollar, omgerekend zo’n 2,2 miljoen euro, aan twee door DeGeneres gekozen goede doelen.

Voor bedrijven en meer specifiek de bekende consumenten merken kan experimenteren met social media waardevol zijn, ondanks het afbreuk risico als dingen anders lopen dan gepland. Veel experimenten kunnen eerst in een andere vorm en anoniem worden getest. Virale marketing is een marketingtechniek die probeert met behulp van bestaande sociale netwerken de bekendheid van een merk te vergroten (of positieve associaties te bewerkstelligen) op een manier die te vergelijken is met een virale epidemie. Het lijkt op mond-tot-mondreclame versterkt door het internet, waardoor snel en goedkoop een groot aantal mensen bereikt kan worden. Ondanks hits zoals hierboven vermeld, ligt er nog een markt aan kansen open. Wie pakt de handschoen op?

En wie wil er positieve/negatieve voorbeelden bijdragen,onderaan dit artikel, bij de reacties?

 

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie- & management- en communicatieadvies [opdrachten, o.a.: strategie, groei, verandering, fusies & overnames en reputatiemanagement].

© Copyright 2014 Carevolution

Over Christian ter Maat

[p]Christian ter Maat MCC, MMC is zelfstandig organisatieadviseur, met meer dan 17 jaar internationale werkervaring en een post-graduate master degree in Corporate Communication (MCC) en in Management Consultancy (MMC). Tevens heeft hij de, door het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen en Nyenrode ontwikkelde leergang “Nyenrode Commissarissencyclus” gevolgd.[/p]
[p]Christian heeft Carevolution management- & organisatie advies opgericht; “Consultants who care about clients, people & society”. Veranderingstrajecten kunnen als evolutie of als revolutie worden gekenmerkt.[/p]
[p]Carevolution is een organisatie- & management adviesbureau met focus op: strategie, organisatie structuur & besluitvorming, verandermanagement, communicatie & marketing en business development. Carevolution richt zich o.a. op de volgende industrieën: media, entertainment, creatieve dienstverleners, hospitality, travel, leisure, retail, wellness, zorg, goede doelen, professionele dienstverlening, onroerend goed en automotive.[/p]
[p]De organisatorische vraagstukken variëren van strategische aard, veranderingstrajecten, fusies en overnames (M&A), doorlichtingen, coaching, interim management tot stakeholders analyses en klantprogramma’s. Tevens spreekt Christian ter Maat regelmatig op congressen en seminars over bovengenoemde onderwerpen.[/p]
[p]En publiceert hij o.a. op: gek op klanten[/p]
[/p][/p]
Voor informatie over Carevolution en Christian ter Maat:[/p]
carevolution management & organisatie advies[/p]
presentaties & workshops - Speakers Academy[/p]
strategie winkel[/p]
snijden in bureaucratie - cut the red tape[/p]
Italiaanse Kook Workshop[/p]strategisch communicatieadvies - MCC Advies[/p]
[/p]
U kunt Christian ter Maat (Carevolution) bereiken per email:
christian@carevolution.nl
[/p]

Dit bericht is geplaatst in corporate communicatie, marketing communicatie, public relations, reputatie management met de tags , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *