Wat zijn de risico’s van online adverteren?

Veel bladen en kranten hebben het lastig, bijvoorbeeld Sanoma ontslaat 500 mensen en schrapt titels. De trend naar meer online adverteren zet alsmaar door. Maar niet zonder risico’s, zie hieronder het voorbeeld van de nieuwsbrief van Elsevier, waar de herdenking van prins Friso wordt gevolgd door een niet zo gelukkige advertentie!

Steeds meer lezers halen via hun tablets of smartphones informatie van het internet. Adverteerders maken daarom dezelfde beweging. De grootste buit gaat nu naar technologiegiganten als Google, Apple, Facebook, Twitter en Amazon.

De advertentie mogelijkheden op websites in en digitale nieuwsbrieven, kunnen gemakkelijk online door bijvoorbeeld de ‘key words’ veilingsystemen worden ingekocht. Plaatsing van de advertentie gebeurt geheel automatisch zonder tussenkomst van mensen en controle. Nieuwsbrieven worden vaak nog wel met de hand opgemaakt. Bij het voorbeeld van Elsevier hieronder is een niet gewenste combinatie ontstaan van content en reclame. Onder het artikel met de kop “Familie en vrienden herdenken prins Friso” staat de advertentie “ontdek de geheimtips van Zwitserse Skileraren en Skileraressen”!

Als een gebruiker nu zoekt op bijvoorbeeld ‘winterbanden’ in Google, is de kans groot dat je nog wekenlang advertenties gaat zien met winterbanden aanbiedingen. Vaak lang nadat je ze al aangeschaft hebt en soms zelfs goedkoper. Dat is dan toch achteraf een dissatisfier voor de eerdere adverteerder die de verkoop click wel heeft gehad en de klant.

Dat het systeem van Adwords en soortgelijke platformen verdere aanscherping behoeft, lijkt wenselijk voor de adverteerders en de klanten. Controle op in welk umfeld een  bepaalde advertentie staat (zie casus Elsevier hierboven), is een eerste stap. Het inbouwen van een button ‘heb-ik-al-gekocht’, een tweede suggestie. Hier kan dan meteen ook naar de ervaring van de klant worden gevraagd, een extra tool voor adverteerder en het advertentieplatform.

Mogelijk hebben de lezers van ReplyToAll nog meer tips voor online adverteerders en website eigenaren? Reageer svp hieronder.

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie- & management- en communicatieadvies [opdrachten, o.a.: reputatie management, strategie, groei, verandering, fusies & overnames en cutting the red tape].

© Copyright 2013 Carevolution

Over Christian ter Maat

[p]Christian ter Maat MCC, MMC is zelfstandig organisatieadviseur, met meer dan 17 jaar internationale werkervaring en een post-graduate master degree in Corporate Communication (MCC) en in Management Consultancy (MMC). Tevens heeft hij de, door het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen en Nyenrode ontwikkelde leergang “Nyenrode Commissarissencyclus” gevolgd.[/p]
[p]Christian heeft Carevolution management- & organisatie advies opgericht; “Consultants who care about clients, people & society”. Veranderingstrajecten kunnen als evolutie of als revolutie worden gekenmerkt.[/p]
[p]Carevolution is een organisatie- & management adviesbureau met focus op: strategie, organisatie structuur & besluitvorming, verandermanagement, communicatie & marketing en business development. Carevolution richt zich o.a. op de volgende industrieën: media, entertainment, creatieve dienstverleners, hospitality, travel, leisure, retail, wellness, zorg, goede doelen, professionele dienstverlening, onroerend goed en automotive.[/p]
[p]De organisatorische vraagstukken variëren van strategische aard, veranderingstrajecten, fusies en overnames (M&A), doorlichtingen, coaching, interim management tot stakeholders analyses en klantprogramma’s. Tevens spreekt Christian ter Maat regelmatig op congressen en seminars over bovengenoemde onderwerpen.[/p]
[p]En publiceert hij o.a. op: gek op klanten[/p]
[/p][/p]
Voor informatie over Carevolution en Christian ter Maat:[/p]
carevolution management & organisatie advies[/p]
presentaties & workshops - Speakers Academy[/p]
strategie winkel[/p]
snijden in bureaucratie - cut the red tape[/p]
Italiaanse Kook Workshop[/p]strategisch communicatieadvies - MCC Advies[/p]
[/p]
U kunt Christian ter Maat (Carevolution) bereiken per email:
christian@carevolution.nl
[/p]

Dit bericht is geplaatst in corporate communicatie, marketing communicatie, public relations, reputatie management met de tags , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *