Belgische retail wil Zeeman reclame spotje laten verbieden!

Ongetwijfeld heeft de Belgische retail, net zoals de Nederlandse retail last van de veranderingen in het retail landschap (shopping2020) en de veranderende consumentenbeleving. Maar om de consument nu als dom of humorloos te betitelen, dat kan alleen in België?

Zelfstandigenorganisatie Unizo heeft bij de Jury voor Eerlijke Praktijken in de Reclame (vergelijkbaar met de Reclame Code Commissie) een klacht ingediend tegen de TV commercial van de textielgigant Zeeman. In de spot prijst een dame eerst de lage prijzen aan van Zeeman. Daarna hangt ze de spullen in haar eigen boetiek, met een veel hoger prijskaartje.

Volgens Unizo is de spot een inbreuk op de wet op marktpraktijken. “De spot tast de goede naam en reputatie van de zelfstandige kledingwinkels aan”, zegt Unizo-woordvoerster Sanderijn Vanleenhove.” Ze wekt de indruk dat de producten die in zelfstandige winkels verkocht worden identiek zijn aan de artikelen in Zeeman. Dat is uiteraard niet het geval, om de eenvoudige reden dat ze vaak met andere leveranciers en producenten werken.” Ook valt Unizo over het hoge prijskaartje dat de dame in haar boetiek op de kleding plakt. “Daardoor wordt verkeerdelijk de indruk gewekt dat de zelfstandige kledingwinkels manifest een te hoge prijs vragen voor hun producten. Alleen duidt de spot niet om welk kledingtype, merk of welke kwaliteit het gaat. De consument wordt in de waan gelaten dat alle kleding bij Zeeman veel goedkoper is dan bij een kinderboetiek, terwijl dit niet noodzakelijk het geval is.”

Elke consument een Belg of Nederlander snapt dat het een grap van Zeeman betreft en niet dat er bedoelt wordt dat Belgische retailers bij Zeeman hun inkopen doen om deze Zeeman producten met een hogere prijs zelf door te verkopen.

Als je het als retailer lastig hebt, stop dan niet de negatieve energie in dit soort aangelegenheden. Het effect is dat de commercial gratis public realtions en dus meer aandacht krijgt. En dat de consumenten gaan denken wat een domme en zielige retailers als deze humor al niet begrijpen. Het geeft een beeld van de leden Zelfstandigenorganisatie Unizo; retailers die nog in het stenentijdperk leven, de oogkleppen ophouden en gaan muggenziften over de grossier in textiel; Zeeman!

Retailers richt je energie op de toekomst van je onderneming, het retail landschap is al 10 jaar duidelijk aan het veranderen en blijft zich ontwikkelen. De faillissementen in de retail van nu en de teruglopende omzetten en marges zijn het bewijs.

advies; Doe het net een stapje beter dan je concurrent. Mix offline met online. Gebruik de expertise van de medewerkers en de persoonlijke contacten (versus chat of call center) als doorslaggevend in de relatie met de klant. De klant komt niet meer voor een paar running shoes, maar wil een breed pallet van artikelen om te joggen, rennen, en mountain running. Denk aan concepten, waar je mode, boeken, trendy meubelen en urban bikes verkoopt, bijv. Hutspot of de Bijenkorf. Maar vooral; maak shoppen weer gezellig!

 

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie- & management- en communicatieadvies [opdrachten, o.a.: strategie, groei, verandering, fusies & overnames herstructurering en cutting the red tape].

© Copyright 2013 Carevolution

 

 

Over Christian ter Maat

[p]Christian ter Maat MCC, MMC is zelfstandig organisatieadviseur, met meer dan 17 jaar internationale werkervaring en een post-graduate master degree in Corporate Communication (MCC) en in Management Consultancy (MMC). Tevens heeft hij de, door het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen en Nyenrode ontwikkelde leergang “Nyenrode Commissarissencyclus” gevolgd.[/p]
[p]Christian heeft Carevolution management- & organisatie advies opgericht; “Consultants who care about clients, people & society”. Veranderingstrajecten kunnen als evolutie of als revolutie worden gekenmerkt.[/p]
[p]Carevolution is een organisatie- & management adviesbureau met focus op: strategie, organisatie structuur & besluitvorming, verandermanagement, communicatie & marketing en business development. Carevolution richt zich o.a. op de volgende industrieën: media, entertainment, creatieve dienstverleners, hospitality, travel, leisure, retail, wellness, zorg, goede doelen, professionele dienstverlening, onroerend goed en automotive.[/p]
[p]De organisatorische vraagstukken variëren van strategische aard, veranderingstrajecten, fusies en overnames (M&A), doorlichtingen, coaching, interim management tot stakeholders analyses en klantprogramma’s. Tevens spreekt Christian ter Maat regelmatig op congressen en seminars over bovengenoemde onderwerpen.[/p]
[p]En publiceert hij o.a. op: gek op klanten[/p]
[/p][/p]
Voor informatie over Carevolution en Christian ter Maat:[/p]
carevolution management & organisatie advies[/p]
presentaties & workshops - Speakers Academy[/p]
strategie winkel[/p]
snijden in bureaucratie - cut the red tape[/p]
Italiaanse Kook Workshop[/p]strategisch communicatieadvies - MCC Advies[/p]
[/p]
U kunt Christian ter Maat (Carevolution) bereiken per email:
christian@carevolution.nl
[/p]

Dit bericht is geplaatst in corporate communicatie, marketing communicatie, public relations, reputatie management met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

2 reacties op Belgische retail wil Zeeman reclame spotje laten verbieden!

  1. DJB schreef:

    Beste heer ter Maat

    Inhoudelijk kan ik me volledig vinden in uw conclusie. Focus uw energie op uw eigen kunnen en eigenheid. Richt je pijlen op de toekomst en tracht zeker uit de schaduw van het verleden te treden. De markt verandert en ook de consument is sneller dan ooit geneigd mee te veranderen. 

    Anderzijds vind ik dat de vorm waarin u dit statement aankaart niet volledig in balans met de inhoudelijke boodschap. Het lijkt wel of u zich persoonlijk aangevallen voelt wat betreft de klacht tegen de reclame van Zeeman. 

    Verandering (ook belangengroepen moeten deze transitie doorgaan) roept weerstand op. De boodschap die u hier wenst te brengen lijkt me intrinsiek een opbouwend karakter te  hebben, maar de vorm roept volgens mij (persoonlijke mening) mogelijk meer weerstand op. De bal en niet de man.

    Dit is uiteraard een puur persoonlijke uiting van mijn kant op een artikel.

    mvg

    D

  2. DJB schreef:

    Beste heer ter Maat

    Dat ’te veel’ aandacht voor deze zaak niemand windeieren zal leggen, daar kan ik het alleen volmondig mee eens zijn. Een zaak zoals deze kent zelden winnaars.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *