King of the Road; Camiel Carnard Eurlings!

Limburgse Camiel is goed op dreef. Meer kilometers asfalt dan zijn voorgangers, eenden die spetteren en spatten in poelen, Almere binnenkort een deelraad van Amsterdam met de nieuwe brugverbinding en nog meer megalomane projecten. Maar nu duikt Camieltje in de niche; een cursus motorrijden!

Het grootste succes of echec van Camiel zijn hoogdraverij wordt het Kilometer rijden, het wordt voor bijna iedereen goedkoper! De SP is tegen want de SUV die nauwelijks meer rijdt wordt niet meer zo hard gestraft. Als de SUV niet rijdt vervuilt hij niet, maar daar gaat het niet om. Het baasje moeten boven op zijn 52% inkomstenbelasting nog wat meer bloeden.

Omdat motorrijders behoorlijk veel bloeden en vervolgens doodgaan moeten ze van Camiel een extra training volgen waarin zij leren de risico’s in het verkeer tijdig te herkennen?

Motorrijders ogen vaak stoer, maar zijn tegelijk kwetsbare verkeersdeelnemers. De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) is blij met die erkenning door politiek Den Haag. Minister Camiel Eurlings (Verkeer) heeft de belangenorganisatie gevraagd een extra opleiding uit te werken. De regeringspartijen CDA en PvdA in de Tweede Kamer pleiten ervoor de komende twee jaar de helft van de kosten (van ongeveer 200 euro) te subsidiëren om de deelname te stimuleren. Volgens experts van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) kan het aantal ongevallen met motorrijders behoorlijk omlaag als ze zo’n aanvullende rijvaardigheidstraining volgen. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe denkt dat het vier tot vijf doden per jaar scheelt. Vorig jaar kwamen in het verkeer 67 motorrijders om het leven. Nederland telt ongeveer 400.000 motorrijders.

Op 400.000 motorrijders 67 doden per jaar; oftewel 1/6 van een promiel. Deze cursus die dan 4 tot 5 doden per jaar gaat schelen, dat is in 0,000… niet uit te drukken. Van die 67 doden is een groot deel door onoplettendheid van andere verkeersgebruikers, daar helpt alleen een cursus voor bijvoorbeeld de doodveroorzaker; de automobilist of vrachtwagen. Canard Camiel ‘goat asjeblief’ toch de spetterende en spattende eendjes voeren, dat levert meer op!

 

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie & managementadvies .
Recente adviesopdracht; Vind een strategische koper voor de onderneming, die met het huidige management en de bestaande activiteiten een stevige groeiambitie wil realiseren.

© Copyright 2009 Carevolution

Stuur door naar een relatie

2 reacties op “King of the Road; Camiel Carnard Eurlings!”

  • Door de minister al in de tweede zin tot Camieltje te degraderen valt voor mij dit stuk al niet meer serieus te nemen. Wat is dat toch voor mode om direct zo denigrerend te doen over personen met wie je van mening verschilt? De sneer naar de SP voegt al helemaal niks toe aan het stuk. Inhoudelijk: in Nederland is de verkeersonveiligheid enorm afgenomen, zelfs met de toenemende verkeersdrukte. Een paar decennia geleden vielen er drie keer zoveel doden als nu. Denkt meneer Ter Maat dat dit is gebeurd omdat verkeersdeelnemers zelf spontaan voorzichter zijn geworden?   Uw berekening klopt overigens niet omdat een motorrijder  namelijk elk jaar weer de kans loopt bij die 67 doden te horen. Zal ik ook een rekensom maken? Een motorrijder rijdt misschien 4o jaar van zijn leven. In die veertig jaar vallen er bijna 2700 doden (op basis van de huidige cijfers).  Is meneer Termaat een motorrijder? Een kans van 2/3 procent dat hij dit niet gaat overleven. 

  • Initiatieven die leiden tot een efficiënte verhoging van de verkeersveiligheid, juicht iedereen toe, zelfs motorrijders. Omdat zij vaker de dupe zijn van andermans handelen als het om ernstige ongelukken gaat. Elke investering (geld, maar ook ambtenaren inzet) in de verkeersveiligheid, wordt op zijn merites (minder verkeersdoden e.d.) beoordeeld.

    Als 400.000 motorrijders gemiddeld 30 jaar rijden (van 20ste tot 50ste levensjaar) en er 67 doden per jaar vervallen, dan zijn er 2010 doden te betreuren of te wel 0,005 (een half procent). En in die jaren zou dat aantal met 5 per jaar omlaag kunnen; 150. Waar een investering van 200 euro per persoon tegenover staat = 80 miljoen, waarvan de overheid de helft betaald = 40 miljoen. Maar deze 40M levert 150 minder doden op =266.000 euro per overleden motorrijder.

    Er zijn prima additionele motor opleidingen in Nederland beschikbaar, die ik alle motorrijders aanraadt om facultatief te volgen. Deze niche is geen taak voor de rijksoverheid.

Reageer

(zal niet zichtbaar zijn)

Als u uw reactie geplaatst heeft kunt u de reactie nog 30 minuten aanpassen. Klik hiervoor op "Bewerk reactie".

Vorige artikel:
Volgende artikel:

Laatste reacties