Welke onderneming heeft de beste corporate reputatie?

Hebben de slechte financiële prestaties van ondernemingen invloed op de reputation ranking? Hoe scoren

ondernemingen met een hoge bonuscultuur? Welke impact heeft een massaontslag op reputatie? Heeft ‘het sorry’ van provinciale bankiers invloed?

Het Reputation Institute in samenwerking met de Rotterdam School of Management, Erasmus University, onderzoekt ieder jaar de reputaties van de grootse Nederlandse ondernemingen. Philips is voor de derde keer de winnaar van de Reputation Award, de prijs voor de Nederlandse onderneming met de beste corporate reputatie. De prijs werd dinsdagavond tijdens het Reputation diner in Het Amstel Hotel uitgereikt.

De reputatie van financiële instellingen is afgelopen jaar dramatisch gedaald met uitzondering van de coöperatieve Rabobank. Het Nederlandse publiek heeft een groot vertrouwen in de Rabobank die haar reputatie zelfs ziet stijgen tot de 2e plaats. Tevens scoort de Rabo op de volgende onderdelen, een eerste plaats: Workplace, Governance, Citizenship, Leadership & Performance. Van de financiële dienstverleners is de reputatie van Fortis het meest drastisch gedaald. Ook ABN Amro en ING zijn geëindigd in de laagste regionen. De andere financiële dienstverleners (dienstverlening; een buitengewoon interessant woord in deze tijd) staan op plaats 23 of lager. De provinciebanken Van Lanschot en Friesland Bank zijn te klein voor dit onderzoek.

Het onderzoek naar de reputatie van Nederlandse ondernemingen is onderdeel van de wereldwijde reputatiestudie in 32 landen van het Reputation Institute. De ranglijsten worden opgesteld aan de hand van het door het Reputation Institute ontwikkelde RepTrakTM model. De zeven ‘reputatie-drivers’ zijn: producten & diensten, werkomgeving, innovatie, corporate governance, verantwoord ondernemerschap, leiderschap en financiële prestaties. Elk bedrijf is door minimaal 300 mensen die de onderneming kennen beoordeeld op deze elementen. De totale populatie is 12.000 mensen in Nederland.

Volgens van Cees van Riel, hoogleraar Corporate Communication zijn er drie opvallende resultaten in de 2009 meting.

1) De dramatische daling in reputatie van de financiële instellingen. Dit was te verwachten. Van Riel: “Het Reputation Institute past deze methode al jarenlang toe voor het meten van reputaties. Hierdoor beschikken we over data van een lange periode (negen jaar) en is het mogelijk om duidelijke trends te onderscheiden. Zo constateerden we vorig jaar al dat de reputaties van financiële instellingen in Nederland onder druk stonden.  Als we de reputatie van onze Nederlandse banken vergelijken met die van in andere landen, valt het nog wel mee. Er zijn veel financiële dienstverleners die een reputatie score onder de 50 hebben en UBS scoort zelfs onder de 30 (beoordeeld door Zwitsers zelf), aldus Cees van Riel. Ondanks een daling in vertrouwen in financiële dienstverleners is de reputatie van de Rabobank gestegen.
2) Philips voert wederom de ranglijst aan. Een constante strategie met mooie en innovatieve producten (sense & simplicity) en een op en top Nederlands bedrijf wordt gewaardeerd door het Nederlandse publiek, volgens Cees van Riel.
3) Volgens Cees van Riel is de verdienste van de NS noemenswaardig. Volgens hem heeft de constante prestatie van de NS en haar gerichte focus op een aantal aanjagers van reputatie geresulteerd in een continue stijgende reputatie.

Reputatie Top Dertig  (=score)
1. Philips 77,9
2. Rabobank 77,3
3. FrieslandCampina 75,1
4. Air France-KLM 73,6
5. Heineken 73,6
6. TNT 73,0
7. Wolters Kluwer 72,5
8. Unilever 71,3
9. Ahold 71,3
10. Océ 69,8
11. Randstad 69,1
12. AkzoNobel 68,4
13. CZ 68,3
14. VolkerWessels 67,5
15. Reed Elsevier 67,0
16. DSM 66,6
17. KPN 66,6
18. Shell 66,2
19. Maxeda 64,8
20. Essent 63,9
21. Eneco 63,1
22. Nuon 63,1
23. Delta Lloyd 63,1
24. BAM Groep 62,4
25. Eureko/Achmea 62,2
26. Aegon 62,2
27. ING Groep 60,7
28. NS 60,5
29. ABN Amro 58,7
30. Fortis 43,0

 

Ook niet-beursgenoteerde ondernemingen kunnen de reputatie laten meten en vervolgens verbeteren. Stakeholder breed wordt er dan gewerkt naar een verbetering van de reputatie. Deze verbeterde reputatie ‘betaald’ zich uiteindelijk terug, door: verbeterde klanttevredenheid, lagere kosten voor vreemd vermogen, verlaging van ‘agency costs’, aantrekkelijk arbeidsomgeving, goede leverancierscondities, leidend in de keten of branche en een oprecht vertrouwen van alle stakeholders. Als u durft te investeren in uw reputatie, belt u dan eens met Carevolution; 06-51004008.

 
Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie & managementadvies. Strategie, fusies & overnames, reputatiemanagement en veranderadviseur. Recente adviesopdrachten; in de vrijetijds-, zorg-, retail-, vergrijzings- en onroerend goed sector.


© Copyright 2009 Carevolution

 

Stuur door naar een relatie

1 reactie op “Welke onderneming heeft de beste corporate reputatie?”

Reageer

(zal niet zichtbaar zijn)

Als u uw reactie geplaatst heeft kunt u de reactie nog 30 minuten aanpassen. Klik hiervoor op "Bewerk reactie".

Vorige artikel:
Volgende artikel:

Laatste reacties