Wat zijn de risico’s van online adverteren?

Veel bladen en kranten hebben het lastig, bijvoorbeeld Sanoma ontslaat 500 mensen en schrapt titels. De trend naar meer online adverteren zet alsmaar door. Maar niet zonder risico’s, zie hieronder het voorbeeld van de nieuwsbrief van Elsevier, waar de herdenking van prins Friso wordt gevolgd door een niet zo gelukkige advertentie!

Steeds meer lezers halen via hun tablets of smartphones informatie van het internet. Adverteerders maken daarom dezelfde beweging. De grootste buit gaat nu naar technologiegiganten als Google, Apple, Facebook, Twitter en Amazon.

De advertentie mogelijkheden op websites in en digitale nieuwsbrieven, kunnen gemakkelijk online door bijvoorbeeld de ‘key words’ veilingsystemen worden ingekocht. Plaatsing van de advertentie gebeurt geheel automatisch zonder tussenkomst van mensen en controle. Nieuwsbrieven worden vaak nog wel met de hand opgemaakt. Bij het voorbeeld van Elsevier hieronder is een niet gewenste combinatie ontstaan van content en reclame. Onder het artikel met de kop “Familie en vrienden herdenken prins Friso” staat de advertentie “ontdek de geheimtips van Zwitserse Skileraren en Skileraressen”!

Als een gebruiker nu zoekt op bijvoorbeeld ‘winterbanden’ in Google, is de kans groot dat je nog wekenlang advertenties gaat zien met winterbanden aanbiedingen. Vaak lang nadat je ze al aangeschaft hebt en soms zelfs goedkoper. Dat is dan toch achteraf een dissatisfier voor de eerdere adverteerder die de verkoop click wel heeft gehad en de klant.

Dat het systeem van Adwords en soortgelijke platformen verdere aanscherping behoeft, lijkt wenselijk voor de adverteerders en de klanten. Controle op in welk umfeld een  bepaalde advertentie staat (zie casus Elsevier hierboven), is een eerste stap. Het inbouwen van een button ‘heb-ik-al-gekocht’, een tweede suggestie. Hier kan dan meteen ook naar de ervaring van de klant worden gevraagd, een extra tool voor adverteerder en het advertentieplatform.

Mogelijk hebben de lezers van ReplyToAll nog meer tips voor online adverteerders en website eigenaren? Reageer svp hieronder.

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie- & management- en communicatieadvies [opdrachten, o.a.: reputatie management, strategie, groei, verandering, fusies & overnames en cutting the red tape].

© Copyright 2013 Carevolution

Stuur door naar een relatie

Reageer

(zal niet zichtbaar zijn)

Als u uw reactie geplaatst heeft kunt u de reactie nog 30 minuten aanpassen. Klik hiervoor op "Bewerk reactie".

Vorige artikel:
Volgende artikel:

Laatste reacties