Voorrang op inenting bij de Mexicaanse griep; nu te verkrijgen.

De GGD is bezig met het organiseren van de inentingen tegen de Mexicaanse griep, welke vanaf 23 november landelijk worden aangeboden. Politici, agenten, militairen, ziekenhuis personeel en gevarengroepen krijgen voorrang. Voorrang kopen; lees verder….

Huisartsen die mensen vaccineren tegen de Mexicaanse griep terwijl zij daar niet voor in aanmerking komen, kunnen voor de tuchtrechter worden gesleept. Dat geldt ook voor huisartsen die nu al kinderen vaccineren. Dat heeft minister van Volksgezondheid Ab Klink (CDA) woensdag gezegd. Alle informatie over de inenting en voorrang is hier te vinden Mexicaanse griep voorrang.

Deze ReplyToAll site gaat over communicatie en daar laat Klink en Co. het weer afweten. Het ministerie van VWS heeft vele communicatieprofessionals in dienst en had ruim 12 maanden voorbereidingstijd. En weer faalt de overheid in massacommunicatie! Men had het zien kunnen aankomen dat internet een belangrijke rol zou gaan spelen en virale communicatie van belang zou zijn. Door goede sites vooraf te bouwen met professionele search engine campagnes (ook vooraf), zou nu betekenen dat op de bekende zoekwoorden (sommige in de top 10 van Google), zoals: Mexicaanse griep, inentingen, pandemie, voorrang, griepgevaar, risico etc. gezocht wordt en men bij overheidssites terecht komt. Dan zouden de ‘broodjes aap’ verhalen, nauwelijks impact meer hebben.

Nu wordt er mogelijk een nieuwe overheidswebsite opgericht. Dat is Klink na de griep. Zoekmachine marketing en bezoekers trekken naar prominente sites kan niet ‘overnight’ worden georganiseerd. VWS had ruim 12 maanden de tijd en probeert nu nog te gaan mobiliseren.


Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie & managementadvies .
Recente adviesopdracht; Vind een strategische koper voor de onderneming, die met het huidige management en de bestaande activiteiten een stevige groeiambitie wil realiseren.

© Copyright 2009 Carevolution

Stuur door naar een relatie

3 reacties op “Voorrang op inenting bij de Mexicaanse griep; nu te verkrijgen.”

  • Ik snap de strekking van dit artikel niet helemaal. Als ik iets zoek bij Google wat te maken heeft met de Mexicaanse griep dan kom ik bij http://www.grieppandemie.nl/ terecht. Die site is toch van de overheid. Wat had de overheid anders moeten doen?

  • Overheidsfalen; geen goede communicatieprofessionals in dienst. Deze week was het verhaal in de media, dat mensen verschillende sites te zien kregen hoog in Google bij het zoeken met griep gerelateerde keywords. En zelden de site grieppandemie.nl. VWS heeft de afgelopen dagen alle sites gevraagd om in hun artikelen door te verwijzen naar grieppandemie, zie ook ReplytoAll. Gisteren stond dit Mexicaanse griep artikel op 1 in Google (en nu op 2) onder de zoekwoorden [Mexicaanse griep+voorrang]. Nu dit artikel weer linkt naar grieppandemie.nl helpt dat in de ranking naar boven. Tevens vermoed ik, dat er vanuit VWS recent contact is geweest met Google Nederland om grieppandemie artificieel hoog te positioneren. Google zou dit nimmer doen in de vrije zoekresultaten voor commerciële doeleinden. Ik vraag me af of er NU een uitzondering is gemaakt voor ‘volksdoeleinden’

    De strekking van het artikel is. Als VWS, het liefst 12 maanden geleden, bijvoorbeeld Traffic4u had ingehuurd om te adviseren over zoekmachine marketing en keywords analyses, grieppandemie op alle relevante zoekwoorden steeds bovenaan had gestaan. Dan was dit last-minute offensief niet nodig geweest. Vaker zien we dat de overheid niet de juiste communicatieprofessionals in dienst heeft. Er zijn onderzoeken voorhanden dat een reguliere brede massacommunicatie campagnes met folders, abri’s e.d. niet voldoende rendeert en keer op keer is dit het eerste en soms het enige middel waarna de overheid grijpt. Hetzelfde geldt voor communicatie van veel stichtingen en verenigingen. Bijvoorbeeld de jeugd zit niet te wachten op en is niet ontvankelijk voor een billboard met hierop de boodschap van “vet eten krijg je obesitas’. Of 30 minuten bewegen helpt. De jeugd, zo blijkt uit onderzoek, wordt met name beïnvloed door peer-pressure en heroes. Dus een-op-een communicatie met team- en schoolleider leerlingen (ook bijvoorbeeld de sterkste jongen en het mooiste meisje van de klas) en DJ Tietsto inzetten.

  • @Christian. Dankjewel voor deze toelichting. Het verheldert de strekking van je artikel. De discussie waar je naar verwijst had ik gemist.  Die ‘voorrang- discussie’ heeft mij waarschijnlijk niet bereikt aangezien vier gezinsleden van mij al H1N1 hebben en voorrang niet meer relevant is voor ons.

    Ik onderstreep het belang van goede communicatie professionals. Het verschilt natuurlijk per leeftijdscategorie hoe deze het best te bereiken is. Voor de 60+ generatie geldt misschien dat zij nog wel luisteren naar PB51 meldingen en folders van de overheid wel lezen.

    Is het voor de categorie jeugd niet zo dat per definitie alles wat vanuit de overheid wordt gemeld ‘suf’ en ‘oninteressant’ is. Een flinke uitdaging om iedere leeftijdscategorie / bevolkingsgroep effectief te bereiken.

Reageer

(zal niet zichtbaar zijn)

Als u uw reactie geplaatst heeft kunt u de reactie nog 30 minuten aanpassen. Klik hiervoor op "Bewerk reactie".

Vorige artikel:
Volgende artikel:

Laatste reacties