Vliegtuig crash; onmiddellijk de sporen uitwissen?

Na een vliegtuig crash; worden de crisis communicatie draaiboeken uit de kast gehaald. Tegenwoordig zijn dat online platformen

foto bron: Persbureau ANSA

foto bron: Persbureau ANSA

, die naar een hogere ‘DEFCON’ status gaan. Mogelijk zijn er al crisis communicatie apps of nu nog verborgen FaceBook pagina’s gebouwd?

In de nacht van zaterdag op zondag verdween achter een witte verf, de naam van de vliegmaatschappij, plus de kenmerkende logo kleur groen. Directeur operationele zaken bij Alitalia, Giancarlo Schisano, zegt dat het gebruikelijk is een vliegtuig dat zo’n ongeluk is overkomen, wit te schilderen. Dit was toestel van de Roemeense maatschappij Carpatair. Die onderhoudt een aantal binnenlandse vluchten voor de Italiaanse maatschappij Alitalia. Door het ongeluk raakten 16 mensen gewond, van wie twee ernstig.

Het overschilderen van een gecrasht toestel, is weer een moment waarop de pers en ook bloggers de crash gaan becommentariëren. Het wordt niet snel een trending topic, omdat het hier een kleine crash betreft. En het vliegtuig, binnen een paar dagen weggetakeld zal worden. Dus waarom overschilderen?

Bij een groter of erger vliegtuig ongeluk staan gewonden, evt. doden, nabestaanden, oorzaken en vliegtuigmaatschappij meer op de voorgrond. En zal er zorgvuldiger worden nagedacht over communicatie en acties.

Maar ook dan kan witte verf fungeren als een rode lap!

 

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie- & management- en communicatieadvies [opdrachten, o.a.: strategie, groei, verandering, fusies & overnames en reputatiemanagement].

© Copyright 2013 Carevolution

Stuur door naar een relatie

1 reactie op “Vliegtuig crash; onmiddellijk de sporen uitwissen?”

  • Thai Airways heeft vlak nadat één van hun toestellen gisterenavond van de baan gleed het logo van de luchtvaartmaatschappij op de Airbus haastig zwart laten verven. Op foto’s van na het ongeluk, waarbij veertien inzittenden gewond raakten, zijn de beeldmerken van Thai onzichtbaar gemaakt door grote zwart geschilderde vlakken.

    Een woordvoerder van de maatschappij bevestigt de opmerkelijke gang van zaken: ‘Het is een onderdeel van onze crisiscommunicatie en beschermt zowel het imago van zowel ons bedrijf als dat van onze partners in Star Alliance.’ In deze overkoepelende club werken tientallen internationale luchtvaartmaatschappijen samen.

    Als het enigszins mogelijk is, worden er direct teams van schilders op uit gestuurd als er een vliegtuig van de baan is gereden om te voorkomen dat beelden van het gestrande vliegtuig de wereld over gaan. ‘Blurring the logo’ heet dit vrij nieuwe fenomeen. Gisteren werden er volgens ooggetuigen diverse hoogwerkers voor ingezet.

    Het uit Guangzhou in China afkomstige toestel had 288 passagiers en veertien bemanningsleden aan boord. Het gleed van de baan door een defect aan het landingsgestel. Het toestel kwam tot stilstand in het gras. De meeste gewonden vielen toen de passagiers het vliegtuig via de noodglijbanen moesten verlaten.

Reageer

(zal niet zichtbaar zijn)

Als u uw reactie geplaatst heeft kunt u de reactie nog 30 minuten aanpassen. Klik hiervoor op "Bewerk reactie".

Vorige artikel:
Volgende artikel:

Laatste reacties