Top 50; the world’s best corporate reputations!

U kent ze wel de bekende lijstjes;

Honderd lokale respondenten worden per maand onderzocht (10 minuten online), die bekend zijn met de grootste ondernemingen per land. Deze lijst wordt samengesteld uit ondernemingen met de grootste totale omzet, consumenten bekendheid en consumenten relevantie. In 2008 zijn de resultaten hieronder weergegeven.

De top 5 reputatie veranderingen in 2008 zijn hier weergeven.

De wereld top (50) reputaties vindt u hier:

De volledige reputatie resultaten kunt hier downloaden.

‘If you lose dollars for the firm by bad decisions, I will be understanding. If you lose reputation for the firm, I will be ruthless’

Door Christian ter Maat MCC, MMC, CMC; Directeur Carevolution; organisatie-, management- M&A- en communicatieadvies. Ter Maat publiceert ook op Gek op Klanten.© Copyright 2008 Carevolution

Stuur door naar een relatie

2 reacties op “Top 50; the world’s best corporate reputations!”

  • Dag Christian,

    Even reageren over je verhaal hoe te handelen tegenover een secretaresse: heb de indruk dat je voorbij gaat aan een gegeven dat ik heel goed ken uit mijn ervaringen als directiesecretaresse: dat namelijk het niet de secretaresse is die geen zin heeft in de verkoper, maar de baas van de secretaresse, ergo: gatekeepen is opdracht je wilt namelijk niet weten hoeveel onzintelefoontjes je op een drukke dag te verwerken hebt van opdringerige, goedbedoelende, vasthoudende enz. verkopers… ik zou zeggen: hou op met canvassen, dan doen wij (lees secretaresses) niet meer moeilijk.

    Vriendelijke groet, Step.

  • Tja uitdagende stelling Step.,

    Ik ben het me je eens dat één van de taken van een secretaresse het gatekeepen is naast andere belangrijke taken in de functie van management assistent. Hoe letterlijk moet je dat nemen; hek op slot of open-door policy? Laten we ervan uitgaan dat verkopers in principe staan voor hun product waar dan ook weer een markt voor is. Ik geloof niet in verkopen van betonnen zwemvesten. Deze lieden zijn snel zonder werk. Dan is er de volgende vraag dat een verkoper zijn huiswerk goed moet doen. Bijvoorbeeld kopieerpapier wordt niet ingekocht door de Algemeen Directeur, maar door de afdeling inkoop of facility management. Als we deze twee uitzonderingen eruit filteren (voor hen is er niet eens een hek, maar betonnen muur), dan kun je er van uit gaan dat er slechts die verkopers overblijven die een relevant product hebben waar deze Algemeen Directeur interesse in heeft en waarover hij of zij, wil en zal beslissen. En dat daar de gatekeeper nog steeds een functie heeft, want er zijn veel aanbieders en niet iedereen kan gehoord worden, lijkt logisch.

    Hoe moet zo’n aanbieder het dan aanvliegen?

    Ik ben organisatieadviseur en heb hier dagelijks mee te maken. Ik vind, in tegenstelling tot enkele collega’s, het geen probleem om cold te benaderen naast netwerken e.d. Ik heb natuurlijk goed geluisterd naar David Maister; dat je niet jezelf moet verkopen, maar een probleem van een ander moet oplossen door veel te geven. In essentie dat is wat organisatieadviseurs doen, problemen van anderen oplossen. Maar om binnen te komen zul je je dienstverlening aan de man moeten brengen. Ik kies voor de transparante aanpak, waarin ik duidelijk communiceer wie ik ben, wat ik doe en dat ik waarde kan toevoegen aan de organisatie, zelfs in een acquisitiegesprek. Hier is het geven en nemen. Ik bereid me goed voor en ga met de directeur een stevig maar prettig gesprek aan. En altijd leidt dit tot een interessant uurtje waar beiden van elkaar leren. Bijvoorbeeld de adviseur geeft zijn onbevangen blik op het reilen en zeilen van de organisatie, hij kijkt immers outside-in en heeft veel verschillende organisaties van binnen gezien. De directeur verteld over de markt en de kansen en bedreigingen etc. Sparren op hoog niveau en schaken op vele borden tegelijk. Het heeft een nadeel het kost een uur en je moet tegen de spiegel kunnen.

    Nu terug naar de gatekeeper, hij of zij, zou dit sparren aan de telefoon of per email in lichte vorm moeten willen ondergaan. Door te vragen hoe groot denkt u dat onze markt is en hoe ziet deze markt eruit. Adviseur, welke bedreigingen en kansen kent u in deze markt. Vanzelf kom je dan op thema’s die de secretaresse herkent uit meetings of verslagen; de thema’s waar de organisatie mee zit. En is het zaadje gaan kiemen en kan er een afspraak worden gemaakt met de grote man achter het hek.

    Oh ja groeten aan Ger. Pri.

Reageer

(zal niet zichtbaar zijn)

Als u uw reactie geplaatst heeft kunt u de reactie nog 30 minuten aanpassen. Klik hiervoor op "Bewerk reactie".

Vorige artikel:
Volgende artikel:

Laatste reacties