The devil is in the retail.

Vervelende berichten, het failissement van V&D, DA en Macintosh (w.o. Dolcis, Manfield & Invito). De retail staat al een paar jaar onder druk en ketens als Etam, Schoenenreus, Sabon, Siebel, Free Record Shop, Polare, Halfords en Mexx gingen al failliet of afgeslankt verder.

Bij elke van deze ketens werd er een lijst aan bedrijfsoorzaken oorzaken genoemd, zoals: niet meer van deze tijd, succes van de opkomst e-commerce (Zalando, Wehkamp, FreshCotton, Coolblue). Maar ook omgevingsfactoren zoals; te dure huren, onbereikbaarheid van stad, duur parkeren en zelfs het warme weer. De arbeidsethos en regelgeving werd ook vaak genoemd, zoals starre vakbonden, duur, inflexibel & niet klantgericht personeel en niet-functioneel arbeidsrecht. In het FD waren veel lezersreacties met soms goede analyses.

Sun Capital doorstart; het is onmogelijk een serieuze optie,’ schrijft OR-voorzitter Martin Oudejans. ‘De curatoren begrijpen dit en zeggen toe dit mee te nemen in hun mogelijke afwegingen.’
De curatoren hebben het belang van de belangrijkste stakeholders te dienen met voorop de crediteuren. Als SUN Capital de beste partij is dat zal de curator daarvoor moeten kiezen. De OR bestaat niet meer, de onderneming is failliet, hoe moeilijk is dat te begrijpen.
De curator zet de onderneming van de gefailleerde alleen dan voort als aannemelijk is dat het belang van de boedel of een ander zwaarwegend belang dat een prudent handelend curator zich mede behoort aan te trekken dat vergt.

Maar ging het ging in retail nauwelijks over de strategie, structuur en uitvoering van het beleid. Dat vergt van buiten naar binnen kijken, durven nadenken over de nieuwe realiteit (e-commerce is blijvend en groeiend) en dat verandering is de enige constante is. Dit is primair de taak voor het management en in de uitvoering een belangrijke taak voor de hele organisatie. Als we kijken naar het management van alle bovengenoemde ketens, dan valt op dat het over het algemeen retail gelaurwerde mannen zijn van boven de 55 met een curriculum wat het ‘oude winkelen’ uitstraalt. Bij de top, zien we weinig kennis van herstructurering of het door voeren van een echte strategie verandering, wat iets anders is dan het verzinnen van een nieuwe winkel inrichting.

Retail is constant in verandering, alleen de laatste jaren gaat het sneller en is de impact heviger. In 1841 begonnen de Brenninkmeijers een stoffenopslag en winkel in Sneek. Vanaf dat moment is het concept van confectie geborgen en komen er meer winkels. De laatste twintig jaar tekent zich een kentering af, de winstgevendheid en de omzet gaat omlaag (V&D al twintig jaar geen winst), schulden nemen toe en de huren stijgen.

Voeg daaraan toe de opkomst van e-commerce (o.a. de merken verkopen nu rechtstreeks aan eindklanten), 3D printen, de deel-economie en less-is-more, dan is de gifbeker gevuld.

Een toost op 2016 en de retail.

Christian ter Maat, Carevolution | strategy consultants who care.

Stuur door naar een relatie

Reageer

(zal niet zichtbaar zijn)

Als u uw reactie geplaatst heeft kunt u de reactie nog 30 minuten aanpassen. Klik hiervoor op "Bewerk reactie".

Vorige artikel:

Laatste reacties