Talpech, maar Mol moedig man.

Eind juni werd John de Mol geciteerd in het Financiële Dagblad; “Ik ruil een oude Lada in voor een glimmende Ferrari”. Hoe staat het met de kijker (klant), welk ruilmodel is er voor hem of haar. Hoge bomen vangen veel wind, maar de kijkcijfers verwenen als sneeuw voor zon bij Talpa (later Tien).


Het begon op 13 augustus 2005 met zak vol ambitie en geld (schattingen tussen de 70 en 250 miljoen Euro, maar wel fiscaal compensabel). De ‘sterren’ werden als slaven verhandeld aan RTL en de stekker uit Tienpa getrokken. De klant heeft weer eens gezegevierd. Door te kiezen uit het aanbod op de Nederlandse zenders, keek de klant naar Ned1 (19%), RTL4 (14 %), SBS6 (10%) en naar Tien (6,5%). De kijker kiest op basis van ervaring, reclame, worth of mouth en zappen. Bij zappen is het lastig als je op tien staat, maar de meeste kijkers zappen net zo lang tot dat hun behoefte wordt bevredigd. En hier heeft de competitie goed gescoord. Niet door te zeuren over ‘de sterren lopen weg, achter het grote het geld van Talpa aan’ of duurdere programma’s bij de Mol & Co. verleiden de kijker’. Nee, gewoon door de concurrentie aan te gaan en goede programma’s te maken of te kopen en slim te programmeren.

En dan volgt nu de discussie, in de media, over het slecht gemanagede imago van John de Mol. Het gaat om de reputatie management van de onderneming als geheel en niet om imago’s van de individuen. John is gewoon een achter de coulissen, hard werkende jongen. Maar de onderneming straalde iets uit van onoverwinnelijk media moloch met grote, te vermarkten, namen en snelle jongetjes en meisjes als staf. Talpa had een corporate identity van jong, wild en de ‘sky is the limit’ en “we are going to take The Netherlands by storm”. Dat straalt natuurlijk ambitie uit en dat heeft een startende onderneming (interne communicatie) ook nodig. Negen van de 10 consumenten kiezen voor de reputatie van de onderneming bij gelijkwaardige producten (kwaliteit, prijs, niveau van branding etc.). Reputatie is de som van waardering van alle stakeholders, de som van alle imago’s (sociaal, producten, management, aandeelhouders, financieel etc.).

Conclusie; het matige reputatiemanagement van Talpa/Tien heeft gefaald, maar niet de onderneming van de buis gehaald. De TV consumenten kijken primair naar de content in combinatie met de programmering. De TV consument heeft gestemd via de afstandsbediening. Motie aangenomen!


Door Christian ter Maat Directeur Carevolution; organisatie- en management advies. Bijvoorbeeld: media- en entertainment vraagstukken of corporate communication en reputation management advies.
Eventbuzz blogs van Christian zijn hier te lezen.
Ter Maat publiceert ook op GekOpKlanten.

Stuur door naar een relatie

Reageer

(zal niet zichtbaar zijn)

Als u uw reactie geplaatst heeft kunt u de reactie nog 30 minuten aanpassen. Klik hiervoor op "Bewerk reactie".

Vorige artikel:
Volgende artikel:

Laatste reacties