Storytelling; de echte verhalen uit de organisatie! [boek recensie]

Verhalen van en over organisaties worden door het management gemaakt en gecommuniceerd. Het gaat dan vaak over missie (wie zijn we, wat doen we), visie (wat willen we bereiken), doelstellingen, medewerkers en klanten. Corporate storytelling als vertaling van de identiteit, geeft richting aan de communicatie van de onderneming met haar stakeholders ten einde een reputatie te bouwen. Maar zijn dit de echte verhalen uit de organisatie? Reflecteert het de cultuur van de organisatie of is het de gewenste cultuur? Authentieke verhalen (organisational storytelling) zitten in elke organisatie. Luistert u maar eens in uw organisatie!

titel:                    Storytelling
auteur:                Suzanne Tesselaar en Annet Scheringa
pub. datum:        september 2008
ISBN:                 9789047300793
doelgroep:          managers en communicatieprofessionals
eigenschappen :  andere kijk, praktisch, cases, verhalen, verandermanagement

In dit boek nemen Suzanne en Annet u mee op reis door verschillende organisaties en leggen zij hun oor te luister. Zij gebruiken echte organisatieverhalen in hun veranderinterventies, leerprocessen en onderzoek. De echte verhalen krijgen medewerkers in beweging en tonen de emoties die er zijn. Of het management ze onderkent of niet. De auteurs laten u zien hoe u de verhalen uit de organisatie kunt halen en wat u (management of consultant) er mee kunt doen in verander- en leertrajecten. En ze delen echte verhalen met u, van o.a. De Belastingdienst, American Express, de zorgsector en De Wereldbank.
‘Storytelling handboek’ laat aan de hand van negen authentieke cases zien hoe managers, trainers en onderzoekers zelf met organisatieverhalen en storytelling aan de slag kunnen gaan.

Inhoudsopgave

Deel 1: Organisatieverhalen en storytelling

1 De vvv van organisatieverhalen
1.1 Organisatieverhalen: de brug tussen de formele en de informele organisatie
1.2 Wat zijn verhalen?
1.3 Wat zijn organisatieverhalen?
1.4 Wat doen organisatieverhalen?
1.5 De dynamiek van verhalen: vertellen, vangen en vormen
1.5.1 Verhalen vertellen
1.5.2 Verhalen vangen
1.5.3 Verhalen vormen
1.6 Soorten organisatieverhalen

Deel 2: Organisatieverhalen aan het werk.

Het zou nog ‘authentieker’ kunnen worden, als dit boek in de toekomst als audio-boek zou verschijnen en waar dan de echte medewerkers, zelf de verhalen vertellen.

Door Christian ter Maat MCC, MMC, CMC; Directeur Carevolution; organisatie-, management- en communicatieadvies. Ter Maat publiceert ook op Gek op Klanten.


© Copyright 2008 Carevolution

Stuur door naar een relatie

Reageer

(zal niet zichtbaar zijn)

Als u uw reactie geplaatst heeft kunt u de reactie nog 30 minuten aanpassen. Klik hiervoor op "Bewerk reactie".

Vorige artikel:
Volgende artikel:

Laatste reacties