Schiphol weer open; blijvende duurzame effecten?

Dit is het bericht waar iedereen op zit te wachten. Op maandag 19 april zijn er nog steeds geen vluchten mogelijk. Vier dagen geen vliegverkeer, wat zijn de gevolgen voor de korte termijn en lange termijn. Heeft de IJslandse vulkaan gezorgd voor duurzame milieu effecten?

Vrijwel direct na de sluiting van de luchthaven, ontstond er een run op hotelbedden, huurauto’s, bootverbindingen en treinen. De volgende dagen was er meer vraag dan aanbod op voor veel producten en diensten. Zouden we iets geleerd hebben van de deze natuurcrisis? Of blijft, na de komende logistieke nachtmerrie van het opstarten van vele Europese luchthavens, alles bij het oude?

Laten we eens kijken naar de voor- en nadelen van de sluiting van Schiphol (zoals vaak elk voordeel heeft een nadeel; het is maar voor welk team u kiest). De voordelen met een mogelijk duurzaam karakter worden aangeduid met een D.

voordelen

  •        D; TNT vervoert pakketjes weer over de weg
  •        D; treinen zijn weer in; de Koningin heeft haar ros van stal laten halen, hij was net gearriveerd op een tentoonstelling in Utrecht
  •        D; de boot is weer menswaardig
  •        D; video conferencing breekt nu door; KPN is blij; kilos Inkvip worden verhandeld
  •        alleen de echt belangrijke reizen worden gepland
  •        hotels zitten vol en verhuren zelfs de duurste kamers; er wordt gesproken over woekerprijzen
  •        autoverhuurders maken extra kilometers, meer inkomsten en nieuwe klanten
  •        toeristen (zakelijk en privé) hangen langer rond in Nederland, maar hebben per dag minder te besteden
  •        de Nederlandse reders en transporteurs kunnen materiaal uit de mottenballen halen
  •        de olieprijs daalt en kansen voor daytraders in allerhande aandelen en derivaten
  •        de acties van de schoonmakers op Schiphol en van de BA crews hebben geen effect
  •        mensen onder de rook van Schiphol kunnen rustig barbecueën.


nadelen

  •        de economie van het dorp Schiphol, krijgt een behoorlijke tik
  •        luchtvaartmaatschappijen en aanverwante organisaties maken veel verlies en lopen enorme achterstanden op
  •        Schiphol mortuarium raakt vol
  •        bloemen en andere verse producten moeten worden vernietigd
  •        IJsland staat weer op de kaart; maar de reputatie wordt er niet door verbeterd
  •        Nederlanders zijn overal gestrand en kunnen niet op het werk verschijnen; de collega’s die net op vakantie wilden gaan komen net weg en kunnen het werk overnemen
  •        de bagage en ingeklaarde producten op Schiphol staan heel lang tussen werknemers die staan te vegen en te roken; de verleiding is groot.

Zoals zo vaak, er verandert niets. De autoloze zondagen ten tijde van de oliecrisis in de jaren zeventig leidden niet tot minder asfalt kilometers en 4 dagen niet vliegen is over twee weken al weer vervlogen.

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie & managementadvies [strategie, groei, verandering, fusies & overnames, valuation en reputatiemanagement].

© Copyright 2010 Carevolution

Stuur door naar een relatie

Reageer

(zal niet zichtbaar zijn)

Als u uw reactie geplaatst heeft kunt u de reactie nog 30 minuten aanpassen. Klik hiervoor op "Bewerk reactie".

Vorige artikel:
Volgende artikel:

Laatste reacties