Kunstenaars uit de veren, ga voor zelfredzaamheid van de kunst en cultuursector!

Het kabinet Rutte, dat 200 miljoen euro wil bezuinigen op de subsidies voor cultuursector, krijgt steun uit onverwachte hoek; “bouwmarkten gaan in kunst”. Zo kan het ook i.p.v. “Nederland schreeuwt om cultuur”. De BV Nederland en de cultuursector lossen zelf de problemen op!

Door jarenlang subsidie-obesitas is de kunst- en cultuursector niet meer gezond, net zoals onze economie en tal van andere infuussectoren. Terwijl een groeiende stroom kunstenaars zich fel tegenstander verklaart van gesubsidieerde kunst: “Kunst is voor de massa en niet voor de elite”.

Onlangs gingen bezorgde en boze mensen en kunstenaars de straat op, om te protesteren tegen de grove bezuinigingen die het kabinet op de kunstsector loslaat. Veel schreeuwen, maar weinig actie! Onmiddellijk daarna ontpopte zich een aardig initiatief; het bureau Art Marketing uit Wormerveer heeft de bouwmarkten Gamma, Karwei en Praxis enthousiast gemaakt om een eigen kunstgalerij te openen. Art Marketing werkt met enkele honderden kunstenaars, die geen cent subsidie ontvangen. Van hun kunstwerken worden reproducties gemaakt. Per week melden zich spontaan zo’n acht kunstenaars aan om mee te doen. In plaats van de duizenden euro’s die consumenten kwijt zijn in de exclusieve kunstgaleries, wordt de kunst in de bouwmarkten aangeboden voor prijzen tussen de 9,95 euro en de 500 euro.

Praxis begint zelfs een webwinkel voor de verkoop van kunst. „ We zien een duidelijke verschuiving van de galeries naar de winkelketens als het gaat om de verkoop van kunst”, aldus Theo Haksteen, directeur van Art Marketing. „ De doelstelling is om betaalbare kunst bij veel mensen te krijgen. Iedereen heeft recht op kunst. Geen fake kunst uit het Verre Oosten, maar van echte Nederlandse kunstenaars”. en

Welk een eenvoud biedt kunst aan DAAR waar mensen bezig zijn hun leefomgeving te optimaliseren en OP HET MOMENT dat men denkt over verhuizing, verbouwing, herinrichting etc. De basisgedachte van strategievorming; het koppelen van de interne krachten (talent van kunstenaars) aan de (veranderdende) externe omgeving; het toegankelijk maken van kunst in brede laag van Nederlanders (kunst aan de muur i.p.v. behang).

de cultuurnota in getallen

De uitgaven van het ministerie van OCW aan kunsten, cultureel erfgoed en letteren en bibliotheken bedroegen over de periode 2005-2008 gemiddeld € 726 miljoen per jaar. Hiervan werd een kleine € 500 miljoen uitgegeven aan kunsten en erfgoed.

Ook de gemeenten en provincies subsidiëren kunst en cultuur. Het jaarlijks totaal aan cultuursubsidies van gemeenten komt op € 1,67 miljard. De provincies dragen bij met
€ 225 miljoen per jaar. Totaal meer dan 2,4 miljard per jaar in de periode 2005-2008. Gemeenten, provincies en de Rijksoverheid gaven in 2009 zo’n 1,7 miljard euro uit aan kunst- en cultuursubsidies. Dat komt neer op gemiddeld 100 euro voor elke Nederlander.

de toekomst

Er zijn nog veel slagen te maken in de kunst- en cultuursector. Maar door de druk op te voeren (lees; door de kraan dicht te draaien), wordt alle conventies vloeibaar. Van buiten-naar-binnen-denken wordt hopelijk de nieuwe kunst- en cultuur taal. Voorheen was er de kunstenaar en de kosmos; de rest was bijzaak.

In 2008 bedroegen de subsidies van gemeenten aan bibliotheken € 445,1 miljoen. De biebbezoekers betaalden € 69,7 miljoen. Onlangs in een strategische discussie over de toekomst van bibliotheken gehoord; ‘ maar dan moeten we een groot aantal bibliotheken sluiten’. Ja en dan……?  Google is in ras tempo bezig om alle boeken voor iedereen real-time en grotendeels gratis te ontsluiten. De iPad door breekt alle record als digitale leesplank. Bibliotheken zijn de dinosaurussen van de literatuur. Enkele skeletten hebben we weten te redden voor het museum. Houd in elke grote stad van Nederland voorlopig een bibliotheek annex info- en mediatheek open. De rest kan in het rijtje van De Melkboer, De Limburgse Mijnen etc.

Strategie gaat over de juiste keuzes maken en afscheid nemen van verleden. Bijvoorbeeld Nokia werd in 1865 opgericht door Fredrik Idestam als molen voor houtpulp. Het bedrijf breidde uit en ging rubberproducten maken in het stadje Nokia. In 1981 werd in Scandinavië het eerste mobiele telefonienetwerk ter wereld ingevoerd. Nokia bouwde destijds de eerste autotelefoons voor dit netwerk. In de jaren tachtig begon Nokia ook met personal computers onder de naam Micromikko, maar deze activiteit werd geen succes. De computerafdeling werd verkocht aan International Computers, Ltd. (ICL), later onderdeel van Fujitsu-Siemens, en Nokia richtte zich op de productie van GSM-telefoons en smartphones.

De bureaucratie in de cultuursector is hoog. Elke stichting heeft een bestuur/directie, toezichthouders, marketing/PR medewerkers, financieel apparaat en programmeurs e.d. en ……een aantal kunstenaars. Maak per sector; podiumkunsten, schilderkunst en per regio (grote stad, aantal gemeentes e.d.) een ondersteunend bureau (the Ministery of Art Support) en centraliseer hier alle staf- en ondersteuningsafdelingen. Maar ook het outsourcen van diensten aan de private sector. Nu zitten er bij een middelgrote stichtingen meerdere PR en marketing meisjes en jongens, vaak bij een geraapt. Laat de marketing voor theaterproducties of moderne kunstexposities doen door een marketing bureau met professionals die nu al gewend zijn  om voor meerdere merken tegelijk te werken. De reclame-industrie is beter in staat klanten (bezoekers, toeschouwers e.d.) te werven dan een willekeurige medewerker uit het milieu van kunst en cultuur. Waarom stromen er, om bij dit voorbeeld te blijven, weinig PR en marketing mensen door naar de grote reclamebureaus? Omdat hun toegevoegde waarde te laag is en bij de cultuursector valt dit niet op.

LESS IS MORE; bijna om de 20 kilometer in Nederland staat een theater. Welk doel, behalve het terugdringen van emissie-uitstoot van auto’s, dient dit?

Enfin; kustenaars, cultuurmedewerkers en liefhebbers uit de veren en samen aan het werk!

 

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie & managementadvies [strategie, groei, verandering, fusies & overnames en reputatiemanagement].
Voorheen; sponsorship manager en medeverantwoordelijk voor commerciële activiteiten van Cirque du Soleil Europa.

© Copyright 2010 Carevolution

Stuur door naar een relatie

2 reacties op “Kunstenaars uit de veren, ga voor zelfredzaamheid van de kunst en cultuursector!”

  • Wat mij opvalt aan die kunstenaars is dat ze niet van commercieel houden, een kunstenaar behoort arm te zijn en een uitkering te krijgen.

    Je schilderkunst aanprijzen is een taboe bij ze en daarom teren ze liever op belastinggeld. Als er op die Kunstacademies nu eens marketing en verkooplessen gegeven werd dan konden die sloebers een keer leren zelf hun broek op te houden.

  • De uiterste houdbaarheidsdatum van de Eerste Kamer is bijna voorbij. Maar toch moesten de meeste Senatoren, alhoewel bijna vleugellam, toch nog even tegengas geven. Een laatste stuiptrekking met als resultaat; 6 maanden vertraging voor de BTW verhoging op tickets van voorstellingen. Gelukkig zien de Senatoren ook in dat de stoelendans is begonnen en een groot deel van en niet zal terugkeren op het pluche van de Eerste Kamer. Het pleziertje van het debat over het al dan niet terug keren van Mark Rutte van vakantie, was ze gegund. Maar het is niet professioneel en des Kamers waardig!

Reageer

(zal niet zichtbaar zijn)

Als u uw reactie geplaatst heeft kunt u de reactie nog 30 minuten aanpassen. Klik hiervoor op "Bewerk reactie".

Vorige artikel:
Volgende artikel:

Laatste reacties