Kan de ‘poor lonesome cowboy’ het Belgisch imago oppoetsen?

Een typisch Belgische oplossing voor het Belgische imagoprobleem.

Uit de Belgische gazet; ‘Only in Belgium’ is de naam van de nieuwe Belgische campagne die buitenlandse investeerders naar ons land moet lokken. Vlaanderen, Wallonië en Brussel werken hiervoor broederlijk samen. Zo willen de gewesten het gekneusde imago van België weer oppoetsen. Premier Guy Verhofstadt haalde het aan in zijn speech bij de lancering van de campagne Only in Belgium: “Beter slechte reclame, dan geen reclame.” Want er wordt dan wel veel over België gepraat; door de politieke crisis is dat niet altijd in de positieve zin en dat remt buitenlandse investeerders af. Het doel van de campagne Only in Belgium is daar wat aan veranderen.‘Beter slechte reclame, dan geen reclame’ (Verhofstadt) is dubieuze uitspraak. Ja; het is beter dat er over uw merk of uw land wordt gesproken dan dat het helemaal niet op de kaart staat. Maar slechte reclame gaat te ver. Zoals ondergetekende betoogt in het artikel; ‘

Belgische figuren als Lucky Luke, Magritte en Adolphe Sax verwijzen naar de creativiteit van ons land. Ook de website invest.belgium.be moet het kluwen van ons land verduidelijken aan potentiële buitenlandse geldschieters (Anja Otto-Kellens van de Belgisch-Japanse Kamer van Koophandel).

Awel; nu moet Lucky Luke (symbool) borg staan voor een beter imago? En ‘Only in Belgium’ de boodschap worden? En de samenwerking tussen Vlaanderen, Wallonië en Brussel als voorbeeld gedrag worden getypeerd? De fundamentele zaken zoals: politieke instabiliteit, Wallonië-Vlaanderen strijd, werkloosheid, koningshuis, vergrijzing, belastingsysteem (ontduikingen & schandalen) worden hier beperkt mee opgepoetst. Het ontbreken van een sterke en uniforme identiteit wordt niet opgelost door een massamediale campagne van 1,4 miljoen euro.

Belgen moeten weer fier worden op hun natie en dat uitdragen.

Door Christian ter Maat MCC, MMC, CMC; Directeur Carevolution; organisatie-, management- en communicatieadvies. Succes thema’s bij opdrachtgevers van Carevolution: het terugdringen van bureaucratie (cutting the red tape), destination positionering en reputatie management.Ter Maat publiceert ook op Gek op Klanten en op Reply to All.

© Copyright 2008 Carevolution

Stuur door naar een relatie

1 reactie op “Kan de ‘poor lonesome cowboy’ het Belgisch imago oppoetsen?”

  • […] ‘bullets kill people’. Maar in België roept zulke berichtgeving al gauw een glimlach op. Voor een artikel over het Belgen imago, klik hier. Maar ook: Hoe lossen de Belgen hun imago probleem op?Door Christian ter Maat; Directeur […]

Reageer

(zal niet zichtbaar zijn)

Als u uw reactie geplaatst heeft kunt u de reactie nog 30 minuten aanpassen. Klik hiervoor op "Bewerk reactie".

Vorige artikel:
Volgende artikel:

Laatste reacties