Hollandse Hema botst met Nieuwe Nederlanders en Belgen.

HEMA en Hoofddoek zijn onlosmakelijk als je een gemiddelde vestiging van de Hema bezoekt. Waarschijnlijk zijn de hoofddoeken er zelfs te koop, anders wel een theedoek die erop lijkt. Vorige week meldde De Vlaamse krant De Standaard, dat de uitzendkracht van de vestiging Genk was ontslagen omdat ze een hoofddoek droeg. De Hema bevestigde het bericht ’s middags en onthoudt zich op dat moment van commentaar. Welke stappen dien je als onderneming te nemen als zo’n bericht vleugels krijgt of al voor het opstijgen?

casus

De Standaard interviewt de 20-jarige Joyce Van Op den Bosch, de vrouw die vorige week werd ontslagen bij een Hema in het Belgische Genk omdat ze een hoofddoek droeg. Van Op den Bosch vertelt in het interview, onder meer dat haar baas een speciale Hema-hoofddoek voor haar bestelde in Nederland. Ze is boos op de Hema, die zei dat de vrouw in het begin van haar werk voor de Hema geen hoofddoek droeg.

Het ontslag van een uitzendkracht van een Belgisch filiaal van de Hema is niet gericht tegen het dragen van een hoofddoekje, maar heeft te maken met respect voor Belgische gewoonten. De filiaalleiding had na een verzoek van de medewerkster in eerste instantie ingestemd met het hoofddoekje, maar kwam daar na “veel negatieve reacties van klanten” op terug. “Omdat het in België niet gebruikelijk is in openbare ruimten een hoofddoek te dragen en wij ons als Hema aanpassen aan de cultuur en gewoonten van een land, is de uitzendkracht gevraagd haar hoofddoek niet meer te dragen’’, aldus de winkelketen. De vrouw weigerde, waarna haar contract niet werd verlengd. De Hema wil benadrukken dat de beslissing het contract met de uitzendkracht niet te verlengen “niet is gericht tegen het dragen van hoofddoeken in het bijzonder, maar dat dit geldt voor alle uitingsvormen die afbreuk zouden doen aan een neutraal en discreet imago van Hema’’

gevolg

Veel publiciteit in Nederland en België. Een verhaal dat meerdere kanten blijkt te hebben, maar die niet altijd door de media worden belicht. Op de Social Media zwellen de berichten aan.

Bijvoorbeeld; ‘Boycot de Hema! luidt de oproep van de Amsterdamse student Mohammed (22) op Marokko.nl. In Nieuw-West is de Hema afhankelijk van vrouwen met een hoofddoek. Wie anders zouden hier in de buurt dit werk willen doen?’  ‘De Hema wil geen moslims als medewerkers, dan ook geen islamitische klanten.’ Als een vurige discussie op zijn oproep uitblijft, probeert hij het vuurtje op te stoken: ‘Zoals men via Social Media Mubarak klein heeft gekregen, zullen wij de Hema ook kleinkrijgen.’ Al gauw wordt het Marokkaanse forum hem te klein en zet hij zijn protest voort op Facebook. Hier heeft Mohammed de pagina ‘Boycot Hema’ geopend. Binnen 24 uur hebben zich honderden Facebook-gebruikers aangemeld. Elk uur stromen tientallen reacties binnen. Een bezoeker: ‘Hema heeft in Nederland ook een Suikerfeestassortiment. Verkoop kunnen ze nu wel vergeten. Welke moslim gaat nu nog naar de Hema?’

Hoe nu om te gaan met zulke situaties?

Het doet er niet toe of het waar of onwaar is. Bij Hema werken waarschijnlijk heel veel moslims en de winkel wordt bezocht door alle bijna Nederlanders en toeristen. Thema’s zoals hoe medewerkers zich dienen te gedragen en wat zij wel/niet kunnen dragen is onderdeel van het HRM beleid, de sollicitatie, de arbeidsovereenkomst en trainingen. Het is aan het management om hier vooraf goed over na te denken; want persoonlijke uitingen op de werkvloer stroken bijna nooit met de corporate policy. Of dat wat men wil uitstralen; professioneel en onafhankelijk van religie, politiek en overige stromingen. De regelgeving maakt het ondernemers heel lastig; bijvoorbeeld heel lang haar in het leger, pokdalige receptionistes en onhygiënische horeca medewerkers. In de werving/selectie wordt daar goed opgelet en in ambulante werkzaamheden wordt het vaak ‘geregeld’ via het uitzendbureau. Geen discriminatie is een grondrecht. Er weinig aan te doen, er zijn zelfs controles of uitgaansgelegenheden of deze niet discrimineren aan de poort. Dat lijkt mooi, maar de realiteit is anders. Het uitgaanspubliek in een mooie loungy club zit niet te wachten op grote groepen, veelal mannen, die van één groep afkomstig zijn en zich niet kleden op de gelegenheid. Dat kunnen groepen Marokkanen zijn met maar net zo goed groepen autochtonen bijvoorbeeld ee voetbal elftal of Lonsdale jongeren.

Vooraf goed beleid maken, dit consequent uitdragen en rekening houdend met ongewilde extremiteiten.

Als het dan toch spaak loopt?

Dan is het vaak niet goed voorbereidt of gepland en komt het op (crisis) communicatie aan. Een organisatie van enige omvang, zeker de Hema, moet hierop voorbreidt zijn en deskundige in huis of  externe adviseurs paraat hebben om meteen de regie over te nemen. Zodra in een organisatie dingen die potentieel groot kunnen worden, zich ontpoppen en een media waarde hebben, hoort de regie onmiddellijk door communicatieprofessionals te worden overgenomen. Het voorbeeld Tmobile vs Youp van ’t Hek, had meteen moeten worden geadresseerd. Wat vervolgens de communicatie stappen zijn van niets doen tot proactieve actie, zijn heel situationeel.

‘Do nothing case’. In the late 1950s, the Ford Motor Company hired P.R. trail-blazer Ben Sonnenberg to help overcome the negative fallout from the Edsel fiasco. He charged Ford $50,000 for a foolproof P.R. plan, and after three days submitted it in person to the board. Sonnenberg looked the breathless executives in the eye and intoned, “Do nothing.” With that, the dapper publicist pocketed his check and walked out.

In het geval Hema Hoofdstuk Hoofddoek; was het evident dat ontslag in relatie tot hoofddoek en een Moslima, een potentieel communicatie issue kan worden. Het ‘onthouden van commentaar’ geeft aan dat ten minste het management betrokken is. Daarna had de Hema het communicatie probleem in wording adequaat moeten aanpakken. Een pers statement is niet meer voldoende. De Hema moet met de pers maar ook via de Social Media in dialoog. Vertel hoe het gekomen is, wat de corporate policy van de Hema is, waar het fout is gegaan, hoe het geborgd wordt in de toekomst etc. En dat hoeft nog niet eens te beginnen met een Mea Culpa.

Het is van alle tijden dat communicatie ook door grotere bedrijven wordt onderschat. De kracht van Social Media, zoals Twitter, blogs, Facebook, YouTube en andere kanalen, zou in ondernemingen moeten leiden tot het aanstellen Social Media Managers en Teams die 24/7 alert zijn en kunen reageren.

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie- & management- en communicatieadvies [onder andere; strategie, groei, verandering, fusies & overnames en reputatiemanagement].
 

 

© Copyright 2011 Carevolution

Stuur door naar een relatie

2 reacties op “Hollandse Hema botst met Nieuwe Nederlanders en Belgen.”

  • “Waarschijnlijk zijn de hoofddoeken er zelfs te koop, anders wel een theedoek die er op lijkt.”
    Wat een ongelofelijk foute kutopmerking is dit. Door van de hoofddoek zoiets goedkoops te maken, ontneemt de schrijver bij mij iedere lust om het artikel verder te lezen (heb ik dan ook niet gedaan). Voor iemand die communicatie-advies geeft is dit zeer bedenkelijk.

  • Nu heeft ook het merk Abercrombie & Fitch een soortgelijke hoofdoek klacht ontvangen. Zie hieronder de berichtgeving uit de Elsevier;

    Moslima klaagt Abercrombie aan vanwege dragen sluier

    dinsdag 28 juni 2011 11:08

    Een moslima klaagt het kledingbedrijf Abercrombie & Fitch aan omdat ze zou zijn ontslagen omdat ze weigerde haar sluier af te doen. De twintigjarige Hani Khan werkte als magazijnmedewerker bij het Amerikaanse bedrijf.

    Khan werd aangenomen terwijl ze een sluier droeg. Volgens haar vond de medewerker die haar aannam dat geen probleem, op voorwaarde dat ze een sluier in de bedrijfskleuren droeg.

    Ontkenning
    Na vier maanden zou ze gevraagd zijn om haar hijab af te doen. Toen ze dat weigerde zou ze zijn geschorst en ontslagen.

    Het is de zoveelste aanklacht van discriminatie tegen kledingmerk Abercrombie & Fitch. In 2009 zou de zeventienjarige Samantha Elauf geen baan bij het bedrijf hebben gekregen omdat ze een hijab droeg. Die zaak loopt nog.

    Abercrombie ontkent alle aanklachten. Het kledingmerk zegt dat de diversiteit van het personeel groter is dan in de Amerikaanse samenleving.

Reageer

(zal niet zichtbaar zijn)

Als u uw reactie geplaatst heeft kunt u de reactie nog 30 minuten aanpassen. Klik hiervoor op "Bewerk reactie".

Vorige artikel:
Volgende artikel:

Laatste reacties