Heb je voor communiceren 2.0 eigenlijk nog Communicatieadviseurs nodig?

Media Ruis

Iedereen die dat wil kan tegenwoordig een blog beginnen, podcasten, een YouTube-kanaal starten, bijdragen aan Wikipedia, meedoen in discussies op social networks en ga zo maar door; Media Ruis.
De komst van sociale media leidt tot een paradox voor Communicatieprofessionals. Alle nieuwe media bieden hen weliswaar nieuwe kanalen om met content te vullen. Maar op de nieuwe platforms van tegenwoordig kan iedereen nu zélf communiceren, zélf media bedienen en zélf informatie uitwisselen. In hoeverre heb je voor communiceren 2.0 dus nog Communicatieadviseurs nodig?

Communiceren doe je na een Communicatiecursus!

Op het gebied van interne communicatie zijn het informatie-eigenaren, kenniswerkers, die samen werken aan content. Tot op de dag van vandaag komt het voor dat aan het uitwisselen van informatie via intranet diverse Communicatie-eisen worden gesteld. Zo is het geen uitzondering dat medewerkers eerst op schrijfcursus moeten voor intranet, voordat zij intern mogen communiceren. Dit botst natuurlijk met de internettrend waarin iedereen, jong en oud, zélf kan communiceren en werken met laagdrempelige media.

Hoe de Communicatiepraktijk botst op internetontwikkelingen?

Al zo’n tien jaar botst de Communicatiepraktijk met de internetontwikkelingen en de impact van internet op de – digitaliserende – organisatie. Deze grote verandering brengt een enorme democratisering van het mediagebruik met zich mee. Ook het doel waarmee die media worden aangewend verandert. Medewerkers communiceren het meest met elkaar (in vergelijking met Communicatie naar doelgroepen). De – vaak informele – interne communicatieprocessen in de context van samenwerken laten zich anno 2010 niet meer voegen in strakke Communicatiekeurslijven, waarin schrijfwijzers, schrijfcursussen en redactiestatuten de oude inzichten representeren waarin Communicatie draait om communicatieadviseurs en hun boodschappen naar (passieve) ontvangers. Sociale media zetten een punt achter deze dure en gesloten vorm van communiceren.

Digitale samenwerkingsgereedschappen worden aangewend om interactie aan te gaan met anderen. Daarbij draait het dus om het interactieproces en niet meer om een journalistieke Communicatieboodschap (als journalistiekbeoefening ooit al een argument was voor medewerkers om digitaal te communiceren).

Is daarmee de rol van de Communicatieadviseur uitgespeeld?

Nee, maar die rol kan wel anders worden ingevuld en benoemd, omdat het zwaarteput in digitale (interne) communicatie komt te liggen op het beter laten communiceren van de gehele organisatie. De adviseur krijgt daarbij de taak hiervoor de adequate tools te laten ontwikkelen – en niet langer allerlei middelen vol te schrijven met journalistieke boodschappen.
Dit heeft steeds minder te maken met conventionele Communicatie, het managen van het effect van communicatieboodschappen op de ontvanger. Eens, maar de impact van het beter ondersteunen van digitale communicatieprocessen in de moderne organisatie is tegelijkertijd wel vele malen groter dan die van om het even welke berichtgeving hierover.

Stuur door naar een relatie

2 reacties op “Heb je voor communiceren 2.0 eigenlijk nog Communicatieadviseurs nodig?”

  • Helemaal eens. Communicatieadvies wordt steeds meer een coachende rol waarin je de gehele organisatie helpt te bepalen wat de juiste communicatievorm en strategie voor deze organisatie is. Hierdoor klimt communicatie op naar een veel strategischer niveau in de organisatie.

  • De belangrijkste zin in het artikel: “het zwaartepunt in digitale (interne) communicatie komt te liggen op het beter laten communiceren van de gehele organisatie. De adviseur krijgt daarbij de taak hiervoor de adequate tools te laten ontwikkelen – en niet langer allerlei middelen vol te schrijven met journalistieke boodschappen.” De communicatieadviseur wordt van interne communicator een facilitator die met het webteam gebruiksvriendelijke sociale media introduceert en beheert en de medewerkers laat communiceren. Hij werkt een “social media policy” uit, dringt bij het management aan op voldoende middelen en mogelijkheden zodat de nieuwe kanalen ingeburgerd geraken en gebruikt worden door de medewerkers. Bij het management is er vaak wantrouwen en koudwatervrees wanneer nieuwe media hun intrede doen. De communicatiedaviseur moet wijzen op de kansen en de opportuniteiten tot innovatief en creatief samenwerken.

Reageer

(zal niet zichtbaar zijn)

Als u uw reactie geplaatst heeft kunt u de reactie nog 30 minuten aanpassen. Klik hiervoor op "Bewerk reactie".

Vorige artikel:
Volgende artikel:

Laatste reacties