Even Apeldoorn bellen; Centraal Beheer neemt de telefoon niet meer op!

Centraal Beheer beraadt zich op zijn beroemde reclameslogan ‘Even Apeldoorn bellen’. De leus heeft door het drama

van Koninginnedag een andere lading gekregen. De verzekeraar heeft de lopende campagne per direct stopgezet en overweegt de pay-off ook in de toekomst niet meer te gebruiken.

De succesvolle reclamecampagne loopt inmiddels bijna vijfentwintig jaar. Daarmee is ‘Even Apeldoorn bellen’ de langstlopende campagne ooit op de Nederlandse televisie.

Totdat ze door de censuur van Centraal Beheer worden afgesloten kunt u de fimpjes op de Centraal Beheer Site nog allemaal bekijken. Van Clinton acupunctuur tot en met Chinese tattoo. In het filmpje van vorig jaar Koninginnedag, dreigt een parachutist op Koninginnedag op het hoofd van de majesteit te belanden.

Ook een harde landing was het voor de corporate communicatie afdeling. Wat is wijsheid in deze kwestie? Allereerst damage control; alle energie steken in het stoppen van alle campagnes met de pay-off; ‘Even Apeldoorn bellen’. Tegelijkertijd een excuus campagne ontwerpen en zenden, indien nodig, daar waar het toch fout gaat. Bijvoorbeeld een folder die volgende week in een DM pakket zit en over het hoofd is gezien. Tevens, is het raadzaam, deze excuus brief alvast preventief op de Centraal Beheer website te plaatsen. De pay-off is zodanig ingebakken dat iedereen er begrip voor heeft. De komende drie tot zes maanden, geen ‘Even Apeldoorn bellen” meer gebruiken.

Gedurende deze periode goed kijken maar vooral luisteren naar alle stakeholders. Het ligt in de verwachting dat de associatie wegebt. Maar waarom nu niet meteen overschakelen naar ‘Even Centraal Beheer bellen’? Het woord ‘Apeldoorn’ leverde in begin van de campagne al ingewikkelde taferelen op. Mensen belden naar nummer informatie en vroegen naar de Apeldoornse Verzekeringsmaatschappij. Door Centraal Beheer in de pay-off te brengen, wordt de naamsbekendheid nog groter. En juist nu is er ook de strategische keuze om Centraal Beheer als merk te vervangen door Achmea. Voorheen was de overweging; Centraal Beheer is de ‘direct writer’ en Achmea het verzekeringsmerk met tussenpersonen. Nu internet een volwassen medium is en de rol van tussenpersonen met onduidelijke honoreringsstructuur uitgespeeld nijgt te worden, heeft dit onderscheid geen toegevoegde waarde meer.

 

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie & managementadvies. Strategie, fusies & overnames, reputatiemanagement en veranderadviseur. Recente adviesopdrachten; in de leisure-, zorg-, retail-, vergrijzings-, food- en onroerend goed sector.


© Copyright 2009 Carevolution

 

 

Stuur door naar een relatie

2 reacties op “Even Apeldoorn bellen; Centraal Beheer neemt de telefoon niet meer op!”

  • Wat een onlogische actie en onlogisch verhaal.

    Het verband tussen de commercial van de koningin met de slogan, even Apeldoorn bellen en de recente gebeurtenissen is erg ver te zoeken.

    Dit is te ver doorgedacht en teveel nagedacht over mogelijke consequenties voor een merk waarvan de link de meeste mensen zal ontgaan.

    Logisch is dat Achmea/CB de commercial rond de koninging even niet zal uitzenden. Aan de andere kant is de associatie niet zodanig dat je meteen moet denken aan dat de dader mede geinspireerd werd door deze commercial.

    Hoe dan ook. Typisch iets Nederlands om meteen die associatie te zoeken en er dan ook zulke conclusies en acties aan te verbinden.
    jammer, want de 25 jaar oude campagne is qua naamsbekenheid legendarisch.
    Zonde om er op deze manier mee te stoppen.

    Met het stoppen van de campagne wordt het voor de merkbeleving van CB/Achmea pas echt “Even Apeldoorn bellen”

  • Dit snap ik nou ECHT niet.  Wat zonde van zo’n geweldige slogan! Iedereen herkent hem, maakt er grappen over en associeert dit nu echt niet meer met het drama op 30 april hoor! Kom op zeg! Straks  stoppen we ook nog met de (super mooie) campagne  ‘Waar zijn we mee bezig’ wanneer een bekend figuur van werk tóch arbeidsongeschikt geworden is…

Reageer

(zal niet zichtbaar zijn)

Als u uw reactie geplaatst heeft kunt u de reactie nog 30 minuten aanpassen. Klik hiervoor op "Bewerk reactie".

Vorige artikel:
Volgende artikel:

Laatste reacties