De onzin van diversificatie bij Banken; het stuurloze ABN AMRO schip zoekt geen veilige haven.

Het woord Banken (en kredietcrisis), zal nu ongetwijfeld hoog scoren in Google. ABN; nu onder de vlag van de Nederlandse Staat kan weer als bank verder leven. Wat de definitie van een bank in het post-kredietcrisis tijdperk wordt, weten wij verlamde spaarders nog niet. We weten wel wat het niet moet zijn of moet worden!

Was het vreemd dat ABN Amro ten onder ging aan een gifdrank van arrogantie, misplaatste superioriteit, verwaarlozing van haar Nederlandse belangen en verankering, en een uit de bocht gevlogen, footloose strategie? Maar wonderen zijn de wereld nog niet uit. Nu onder de vlag van de Nederlandse Staat kan zij een wederopstanding doormaken. Aldus Arnoud Boot in het Financieele Dagblad op 15 oktober 2008.Diversificatie; ‘als de organisatie groeimogelijkheden zoekt in de richting van nieuwe producten en nieuwe markten, spreekt men van diversificatie.’ ; in de betekenis van diversificatie zoals die gebruikt wordt in de product/marktmatrix van Ansoff (Keuning & Eppink, 2000). Probeert een organisatie te groeien door nieuwe producten te introduceren op nieuwe markten, dan heeft men het over diversificatie.

Welnu ABN AMRO; heeft Associates opgericht. Een database die ZZP’ers en opdrachtgevers aan elkaar koppelt. ZZP’ers kunnen er hun profiel invullen voor € 500 per jaar en opdrachtgevers kunnen er opdrachten plaatsen. En dit alles ‘powered bij ABN AMRO BANK’. Het lijkt een aardige gedachte; de markt van 1 tot 2 miljoen ZZP’ers is interessant voor De Bank en het helpen van opdrachtgevers (het bedrijfsleven) ook. Dat de huidige klanten van de bank, zoals bijvoorbeeld Yacht en Michael Page, dit niet zullen slikken, deert blijkbaar niet. Maar belangrijker; schoenmaker blijf bij je leest en voer een diversificatie strategie door die haalbaar is en waarde toevoegt. Deze lege huls (3 fake opdrachten online), is geen en wordt geen bank taak, ook niet in het post-kredietcrisis era.

De opzet van deze site en de organisatie er omheen heeft natuurlijk weer veel resources gekost, zoals elk project welke in een bankomgeving wordt gelanceerd. En nu het er zielig en leeg staat is de waardering voor een eventuele overnemende partij laag. Maar zoals nu in veel bewegingen geldt; soms is het nemen van eenmalig verlies de beste oplossing.

Dus ‘te koop aangeboden’ een ZZP’ers/opdrachtgevers community site, helaas zonder community, van € veel,- voor € ‘wat de gek ervoor geeft’.

Door Christian ter Maat MCC, MMC, CMC; Directeur Carevolution; organisatie-, management- en communicatieadvies. Succes thema’s bij opdrachtgevers van Carevolution: het terugdringen van bureaucratie (cutting the red tape), corporate- en crisis communicatie. Ter Maat publiceert ook op Gek op Klanten en op Reply to All.


© Copyright 2008 Carevolution

Stuur door naar een relatie

Reageer

(zal niet zichtbaar zijn)

Als u uw reactie geplaatst heeft kunt u de reactie nog 30 minuten aanpassen. Klik hiervoor op "Bewerk reactie".

Vorige artikel:
Volgende artikel:

Laatste reacties