Communicatie of bestuurlijke fout van Amsterdamse stadsdeelvoorzitter Paul Slettenhaar?

Het Parool van gisteren berichtte; ‘Veiligheid voetgangers en museumbezoekers Rijksmuseum

bron: Red Amsterdam

aangetast’ ‘De activisten die vanochtend onder het Rijksmuseum doorfietsten, hebben de veiligheid van de voetgangers ernstig in het geding gebracht. Dat zegt stadsdeelvoorzitter van Amsterdam Zuid, Paul Slettenhaar.’

De eigenwijze fietsers hoopten met de flashmob hun fietsroute onder het Rijksmuseum terug te krijgen. Het museum is ooit om het pad heen gebouwd, met de afspraak dat het een openbare weg zou blijven. Die afspraak geldt nu nog steeds, vertelt initiatiefnemer en fractievoorzitter van Red Amsterdam Roderic Evans-Knaup.

Het kwalificeren van deze flashmob als ‘het ernstig in gevaar brengen van de veiligheid van voetgangers’, is natuurlijk een lachertje. Hiermee laat Slettenhaar zien dat hij geen ervaren bestuurder is en kennis van communicatie heeft. De meeste bestuurders zouden de flashmob als leuk en spontaan burgerinitiatief neerzetten en als een signaal vanuit de burgers. Vermoedelijk zou bij een enquête meer dan 90% van Amsterdammers voor opening fietspad Rijkmuseum stemmen. Het verkeerd reageren op deze flashmob is niet alleen onkunde. Het laat mogelijk ook de verborgen agenda van Slettenhaar en Co. zien. Waarschijnlijk willen zij deze fietsendoorgang niet meer openen.

‘Slettenhaar hoopt vooral dat andere mensen niet door de actie van Red Amsterdam geïnspireerd worden. ‘Pas als we de verkeersveiligheid in de passage echt kunnen garanderen, dan gaat de onderdoorgang weer open’, zegt Slettenhaar. ‘Juist door dit soort acties wordt de veiligheid van voetgangers en museumbezoekers ernstig aangetast.’

Pas als we de verkeersveiligheid…., kom op we hebben het hier niet over de A4 waar 120 of 130 mag worden gereden.  ‘Het ‘Blackspot-team’ van Stadsdeel Zuid is op dit moment nog bezig met het in kaart brengen van de verkeersstromen rondom de passage’ Deze stromen hadden ze de afgelopen jaren, toen het museum dicht was, in alle rust kunnen analyseren en zo ingewikkeld is dat allemaal niet. Een blackspot is een verzamelnaam voor kruisingen waar in drie jaar tijd meer dan 6 slachtoffers zijn gevallen en is opgericht onder leiding van de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer. De werkgroep maakt analyses van de plekken, ook altijd na dodelijke ongevallen, en stelt maatregelen voor de korte en de lange termijn voor. Onder het Rijksmuseum zijn al jaren of nimmer dodelijk verkeersslachtoffers gevallen?

Op 13 mei wordt de passage weer toegankelijk voor fietsers, maar Evans-Knaup (flashmob) vreest dat door politieke druk het fietspad verdwijnt. ‘Daarmee zou een heerlijk en kenmerkend Amsterdams beeld verloren gaan’.

Nu Minister Ronald Plasterk een dikke streep heeft gezet door de Amsterdamse stadsdeelplannen, is de onkunde van dit soort lokale bestuurders straks niet meer aan de orde. Stadsdelen mogen na maart 2014 budgetrecht hebben noch bestemmingsplannen vaststellen. Dit is nu een typisch voorbeeld van overheidsbemoeienis en regel fetisjisme. Als men zou opsommen, hoeveel tijd en geld er in analyse, discussie e.d. over de afgelopen jaren is gestoken over een fietspad wat er al eeuwen ligt, dan is er maar een conclusie mogelijk. Het gaat niet om de Burger, het gaat om de bestuurders, om de politiek, om het pluche, om macht!

‘Volgens Manfred Kets de Vries is elke leider een narcist. Narcisme wordt pas een groot probleem als leiders het contact met de werkelijkheid dreigen te verliezen en door hebzucht worden gedreven. Effectieve leiders kenmerken zich volgens Kets de Vries door een duidelijke visie, de behoefte om nieuwe dingen te leren en de bereidheid zaken te delegeren. Zij leren bovendien van hun fouten, staan open voor verandering, stimuleren een ondernemingsgeest en geven zelf het goede voorbeeld.

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie- & management- en communicatieadvies [opdrachten, o.a.: strategie, groei, verandering, fusies & overnames en reputatiemanagement].

© Copyright 2013 Carevolution

 

Stuur door naar een relatie

2 reacties op “Communicatie of bestuurlijke fout van Amsterdamse stadsdeelvoorzitter Paul Slettenhaar?”

  • Fietsen onder Rijks; dicht of open?

    Verkeerswethouder Eric Wiebes van Amsterdam wil dat fietsers vanaf maandag toch 24 uur per dag onder het Rijksmuseum door kunnen fietsen. Hij gaat ervan uit dat de fietspassage na het weekeinde ook overdag open is in plaats van alleen ’s avonds zoals het Stadsdeel Zuid dinsdag uit veiligheidsoverwegingen heeft besloten.

    Stadsdeelwethouder Marco Kreuger (verkeer) zegt dat Wiebes er te gemakkelijk en lichtvaardig over denkt en blijft bij zijn besluit.

    Wiebes gaat in overleg met het stadsdeel om ze aan een besluit van de gemeenteraad te herinneren. ‘Vooralsnog rekenen we erop dat het voor maandag lukt de veiligheidsmaatregelen te kunnen nemen die nodig zijn om de fietspassage maandag overdag open te kunnen stellen’, zegt Wiebes’ woordvoerder. ‘Het betreft kleine maatregelen, waaronder het spannen van linten en het aanbrengen van een duidelijkere markering op het wegdek om de fietsers- en voetgangersstromen goed van elkaar te kunnen scheiden’, vervolgt de zegsman. ‘Mocht het stadsdeel hulp nodig hebben, dan helpen we er graag bij. Ook voor Wiebes staat voorop dat de veiligheid voor fietsers en museumbezoekers gewaarborgd moet zijn.’

    De Fietsersbond en het Comité Red de Onderdoorgang zijn eveneens van mening dat er tot maandag voldoende tijd is om extra veiligheidsmaatregelen te nemen. Ze vinden het ‘volstrekt onnodig en onbegrijpelijk’ dat de passage na maandag alleen tussen 18.00 en 8.00 uur geopend is voor fietsers.

    Stadsdeel Zuid blijft echter van mening dat tijdens openingsuren van het museum de veiligheid van museumbezoekers niet te garanderen is. Het stadsdeelbestuur besloot dinsdagochtend daarom dat de tunnel overdag verboden terrein blijft voor tweewielers. Kreuger: ‘We willen de fietstunnel zo snel mogelijk overdag openstellen, maar daar zijn nog een aantal stappen voor nodig, waaronder een nieuw verkeersbesluit dat gepubliceerd moet worden. Het is niet in een dag geregeld. Het is in de praktijk iets ingewikkelder dan in de Stopera wordt gedacht.’

    Sinds de heropening van het Rijksmuseum heeft het stadsdeel geconstateerd dat de passage tijdens de openingsuren regelmatig vol staat met bezoekers.

    14u57 BRON Parool

  • Gevecht tussen wethouder en museumdirecteur!
    Verkeerswethouder Eric Wiebes en museumdirecteur Wim Pijbes vochten een bittere strijd uit over het fietstunneltje onder het Rijksmuseum. De spanningen liepen hoog op, zo blijkt uit een reconstructie van Het Parool.
    De groeten, denkt Wim Pijbes. Hij trekt zijn handen ervan af. Het is begin mei 2013 en de directeur van het Rijksmuseum kan maar moeilijk genieten van de heropening, de jubelende kritieken en de massale bezoekersstroom sinds 13 april. De eindeloze discussie over het fietspad door de passage van het gebouw leidt hem af.

    Veilig
    Het is een kwestie van dagen voordat fietsers door de passage mogen. Pijbes voelt weinig behoefte na te denken hoe zij veilig de rijen wachtenden gaan passeren. De gemeente moest toch zo nodig dat fietspad?

    Pijbes’ strijdmakkers van stadsdeel Zuid buigen het hoofd nog niet voor verkeerswethouder Eric Wiebes, die met een besluit van de gemeenteraad in de hand heeft verordonneerd dat het fietspad op 13 mei opengaat. Het stadsdeel is wegbeheerder en eist dat eerst de veiligheid in orde is.

    ‘Weeffout’
    De discussie over de passage is bijna zo oud als het Rijksmuseum zelf. Al in 1924 pleitte de directeur voor afsluiting. In 2000 kreeg hij bijval van toenmalig staatssecretaris van Cultuur Rick van der Ploeg, die de naderende renovatie wilde aangrijpen voor herstel van ‘een oude weeffout: een museum doorsneden door een verkeersader’. Ook de jury die in 2001 bepaalde welke architect de opdracht kreeg, deed de aanbeveling fietsers te weren.

    Toch zou uiteindelijk alles bij het oude blijven. Tot frustratie van opeenvolgende rijksbouwmeesters, zoals Liesbeth van der Pol: ‘Je kunt je zelfs afvragen of Pierre Cuypers wel zo’n goede architect was om één gebouw te maken met een dubbele entree. Is het nu een museum of een poort?’

    Machtsstrijd
    Die vraag hangt ook in het voorjaar van 2013 boven de markt, als de renovatie klaar is, maar het fietspad nog is afgesloten. Op 7 mei bepaalt het stadsdeel buiten Wiebes om dat fietsers straks alleen ’s avonds en ’s nachts welkom zijn – geheel volgens de wens van Pijbes. Het is de zoveelste zet in een schijnbaar eindeloze machtsstrijd.

    Voor Wiebes is dan de maat vol, vertellen betrokkenen. Als het museum en het stadsdeel niets doen, regelt hij het zelf wel, laat hij in kleine kring weten. Hij laat op Schiphol afzetlint en 180 palen halen om de rijen wachtenden in de passage een plek te geven en regelt toezichthouders van heinde en verre. Ze worden gewaarschuwd voor het in scène zetten van een ongeluk door de antifietslobby, om te bewijzen dat het te gevaarlijk is. Wiebes smeedt ook een plan voor het geval het stadsdeel medewerking blijft weigeren. In overleg met juristen bereidt hij een noodmaatregel voor waarmee hij het stadsdeel kan overrulen.
    bron: Parool 21-12-13

Reageer

(zal niet zichtbaar zijn)

Als u uw reactie geplaatst heeft kunt u de reactie nog 30 minuten aanpassen. Klik hiervoor op "Bewerk reactie".

Vorige artikel:
Volgende artikel:

Laatste reacties