BMW Dealer Zwartepoorte failliet?

De term ‘failliet’ wordt sinds de aanvang van de kredietcrisis vaak genoemd in de media en heeft daardoor aan kracht

ingeboet. Als er faillissementsgeruchten over uw onderneming gebezigd worden is dat niet ‘plezant’. Maar belangrijker is; wat gaat u er aan doen?

BNR berichte, in de rubriek juridische zaken, deze week over het autobedrijf Zwartepoorte, met vestigingen in Goes en Roosendaal. Zij hadden een rechtszaak gewonnen tegen de website Miljoenhuizen.nl van Nico Schoonderwoerd. Luister het radio fragment hier.

Directeur-eigenaar John Zwartepoorte van de BMW-dealer had de zaak aangespannen omdat zijn bedrijf de afgelopen tijd veel last heeft gehad van een faillissementsgerucht. Als in Google de zoektermen ‘Zwartepoorte failliet’ werd ingetypt, kwam een resultaat naar voren waaruit zou kunnen worden opgemaakt dat, dat mogelijk het geval is. De link verwijst naar woning- en bedrijvensite Miljoenhuizen.nl. Op die site staat Zwartepoorte weliswaar vermeld, maar het commentaar ‘failliet’ is op een heel ander bedrijf, verderop in de website, van toepassing. Volgens Directeur Nico Schoenderwoerd van Miljoenhuizen.nl is het niet zijn probleem dat Google in zoekresultaten willekeurig stukken tekst aan elkaar plakt die niets met elkaar te maken hebben. Dit is ongekend, reageert hij op het vonnis. ‘Het is een vorm van censuur die nog niet eerder in het Westen is vertoond. Dit krijgt nog een staartje.’

Geruchten zijn ververvelend voor een ondernemer en moeilijk te blussen, want waar rook is, is vuur denkt men. Op de geruchten reageren en naar buiten treden, zou een weloverwogen communicatie keuze moeten zijn. De effecten van de boodschap kunnen verschillend landen bij de diverse stakeholders. Een rechtszaak beginnen zoals hierboven vermeld, is een vorm van communicatie. Het direct te meten effect is dat nu de Google zoekterm ‘Zwartepoorte failliet’; 490 vermeldingen oplevert en voorheen slechts 1!

Bij communicatie, vooral door inzet van public relations, blijven toch de chocolade letters het beste hangen. En niet altijd in de context. In deze casus zal ‘Zwartepoorte failliet’ de boventoon blijven voeren. En dat is nu net niet wat de ondernemers Zwartepoorte beogen. De importeur wordt door de dealers vaak als een lastpost gezien i.p.v. hulplijn. M.b.t. de ‘geruchten’ had Zwartpoorte beroep kunnen doen op communicatieafdeling van BMW Nederland, het is immers ook in het belang van het merk BMW.

Er zijn ook voorbeelden waarin PR ‘misbruikt’ wordt en waarin het landelijk verschijnen van het merk in combinatie met negatieve of niet merk/product versterkende associatie toch doelbewust wordt ingezet. De grote gratis publiciteit gaat dan voor de associatie. Bijvoorbeeld:

  • het bancaire sorry van Floris Dekkers van Van Lanschot – het betreft ons niet maar toch sorry.
  • Heineken had een pagina grote advertentie geplaatst (full color) om alle ouders van Nederland te waarschuwen voor de gevaren van alcoholgebruik onder jongeren. De advertentie kopte; ‘Nu even serieus.’

Wellicht had deze rechtszaak en de publiciteit ook tot doel BMW en Zwartepoorte weer eens stevig op de kaart te zetten. Met op de koop toe de vraag; is er een faillissement in aantocht.

 

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie & managementadvies. Strategie, fusies & overnames, reputatiemanagement en veranderadviseur. Recente adviesopdrachten; in de leisure-, zorg-, retail-, vergrijzings-, food- en onroerend goed sector.


© Copyright 2009 Carevolution

 

Stuur door naar een relatie

3 reacties op “BMW Dealer Zwartepoorte failliet?”

  • Het onderwerp trok mijn aandacht, maar ik blijf na het lezen van dit stuk met een onvoldaan gevoel achter. Wat is nu de juiste strategie om te hanteren? Niets doen?

  • Het meest voor de hand liggende antwoord is; ‘dat hangt er vanaf’ of ‘dat is situationeel’. Sorry voor de consultancy speak, dat zit in mijn DNA. De vraag is waar gaat het bij u om? Geruchten over eventueel faillissement of geruchten over andere zaken, onwaarheden op internet, gebrek aan PR? En welke stakeholders zijn voor u van het grootste belang; klanten, prospects, leveranciers, personeel, pers, etc. Hoe staat het met uw reputatie en is deze robuust?

  • sowieso niet erg- BMW is en blijft  een KLOONmerk(Isetta/GLAS- verkrachting van het merk Mini- uitzuigen van Land(Rover) -copieren Mercedes etc.etckan zich beter tot motorenbouw sec. beperken– merk is gewoon TOTAAL overbodig- kop gwewoon een ALfa/AUdi of een echte Mercedes
    Pieterr

Reageer

(zal niet zichtbaar zijn)

Als u uw reactie geplaatst heeft kunt u de reactie nog 30 minuten aanpassen. Klik hiervoor op "Bewerk reactie".

Vorige artikel:
Volgende artikel:

Laatste reacties