Belgische retail wil Zeeman reclame spotje laten verbieden!

Ongetwijfeld heeft de Belgische retail, net zoals de Nederlandse retail last van de veranderingen in het retail landschap (shopping2020) en de veranderende consumentenbeleving. Maar om de consument nu als dom of humorloos te betitelen, dat kan alleen in België?

Zelfstandigenorganisatie Unizo heeft bij de Jury voor Eerlijke Praktijken in de Reclame (vergelijkbaar met de Reclame Code Commissie) een klacht ingediend tegen de TV commercial van de textielgigant Zeeman. In de spot prijst een dame eerst de lage prijzen aan van Zeeman. Daarna hangt ze de spullen in haar eigen boetiek, met een veel hoger prijskaartje.

Volgens Unizo is de spot een inbreuk op de wet op marktpraktijken. “De spot tast de goede naam en reputatie van de zelfstandige kledingwinkels aan”, zegt Unizo-woordvoerster Sanderijn Vanleenhove.” Ze wekt de indruk dat de producten die in zelfstandige winkels verkocht worden identiek zijn aan de artikelen in Zeeman. Dat is uiteraard niet het geval, om de eenvoudige reden dat ze vaak met andere leveranciers en producenten werken.” Ook valt Unizo over het hoge prijskaartje dat de dame in haar boetiek op de kleding plakt. “Daardoor wordt verkeerdelijk de indruk gewekt dat de zelfstandige kledingwinkels manifest een te hoge prijs vragen voor hun producten. Alleen duidt de spot niet om welk kledingtype, merk of welke kwaliteit het gaat. De consument wordt in de waan gelaten dat alle kleding bij Zeeman veel goedkoper is dan bij een kinderboetiek, terwijl dit niet noodzakelijk het geval is.”

Elke consument een Belg of Nederlander snapt dat het een grap van Zeeman betreft en niet dat er bedoelt wordt dat Belgische retailers bij Zeeman hun inkopen doen om deze Zeeman producten met een hogere prijs zelf door te verkopen.

Als je het als retailer lastig hebt, stop dan niet de negatieve energie in dit soort aangelegenheden. Het effect is dat de commercial gratis public realtions en dus meer aandacht krijgt. En dat de consumenten gaan denken wat een domme en zielige retailers als deze humor al niet begrijpen. Het geeft een beeld van de leden Zelfstandigenorganisatie Unizo; retailers die nog in het stenentijdperk leven, de oogkleppen ophouden en gaan muggenziften over de grossier in textiel; Zeeman!

Retailers richt je energie op de toekomst van je onderneming, het retail landschap is al 10 jaar duidelijk aan het veranderen en blijft zich ontwikkelen. De faillissementen in de retail van nu en de teruglopende omzetten en marges zijn het bewijs.

advies; Doe het net een stapje beter dan je concurrent. Mix offline met online. Gebruik de expertise van de medewerkers en de persoonlijke contacten (versus chat of call center) als doorslaggevend in de relatie met de klant. De klant komt niet meer voor een paar running shoes, maar wil een breed pallet van artikelen om te joggen, rennen, en mountain running. Denk aan concepten, waar je mode, boeken, trendy meubelen en urban bikes verkoopt, bijv. Hutspot of de Bijenkorf. Maar vooral; maak shoppen weer gezellig!

 

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie- & management- en communicatieadvies [opdrachten, o.a.: strategie, groei, verandering, fusies & overnames herstructurering en cutting the red tape].

© Copyright 2013 Carevolution

 

 

Stuur door naar een relatie

2 reacties op “Belgische retail wil Zeeman reclame spotje laten verbieden!”

  • Beste heer ter Maat

    Inhoudelijk kan ik me volledig vinden in uw conclusie. Focus uw energie op uw eigen kunnen en eigenheid. Richt je pijlen op de toekomst en tracht zeker uit de schaduw van het verleden te treden. De markt verandert en ook de consument is sneller dan ooit geneigd mee te veranderen. 

    Anderzijds vind ik dat de vorm waarin u dit statement aankaart niet volledig in balans met de inhoudelijke boodschap. Het lijkt wel of u zich persoonlijk aangevallen voelt wat betreft de klacht tegen de reclame van Zeeman. 

    Verandering (ook belangengroepen moeten deze transitie doorgaan) roept weerstand op. De boodschap die u hier wenst te brengen lijkt me intrinsiek een opbouwend karakter te  hebben, maar de vorm roept volgens mij (persoonlijke mening) mogelijk meer weerstand op. De bal en niet de man.

    Dit is uiteraard een puur persoonlijke uiting van mijn kant op een artikel.

    mvg

    D

  • Beste heer ter Maat

    Dat ‘te veel’ aandacht voor deze zaak niemand windeieren zal leggen, daar kan ik het alleen volmondig mee eens zijn. Een zaak zoals deze kent zelden winnaars.

Reageer

(zal niet zichtbaar zijn)

Als u uw reactie geplaatst heeft kunt u de reactie nog 30 minuten aanpassen. Klik hiervoor op "Bewerk reactie".

Vorige artikel:
Volgende artikel:

Laatste reacties