Alleen vrouwen aannemen heeft evidente voordelen voor een onderneming.

Alleen vrouwen aannemen, in Nederland zou het onmogelijk zijn, in strijd met het discriminatie principe. Een vrouwenquotum, daarentegen mag wel, zodat er procentueel meer vrouwen te werk worden gesteld. Het antoniem van feminisme bestaat niet in de Nederlandse taal (maninisme?). In het Mexicaans wel; the opposite of feminismo is machismo! Lees welke onderneming met welke motieven, alleen vrouwen te werk stelt. En dat is niet in de prostitutie branche!

De Indiase luchtvaartmaatschappij GoAir neemt voortaan alleen nog maar vrouwelijk cabinepersoneel aan. De maatschappij verwacht daarmee het vliegtuig lichter te maken, waardoor het brandstof kan besparen, aldus de krant Times of India.

GoAir legt uit; elke kilo extra aan boord kost drie Roepie per vlieguur, 4 euro cent. Aangezien stewardessen gemiddeld 15 tot 20 kilo lichter zijn dan hun mannelijke collega’s, hoopt de maatschappij op jaarbasis 25 tot 30 miljoen roepie te besparen; dus 320.000 – 390.000 euro.

Volgens CEO Giorgio de Roni ‘heeft de bedrijfstak heeft harde klappen gekregen door de val van de Roepie’ en kijken we naar elke mogelijke manier om kosten te besparen om winstgevend te blijven.’

De ongeveer 130 mannelijke stewards van GoAir blijven gewoon in dienst, maar vanaf vandaag zullen er alleen nog vrouwen aangenomen worden. Ook wordt er bespaard door de watertanks in het vliegtuig niet meer volledig te vullen en het magazine een kleiner formaat te geven.

Zoals we de laatste jaren in de media hebben kunnen lezen, zijn de marges op vliegreizen flinterdun, door de overcapaciteit en hevige concurrentie. Waardoor bovengenoemde besparingen, ondanks de grote omzetten van airlines, er toe doen. Het is een voorbeeld welke andere ondernemers zouden kunnen volgen. Albert-Heijn heeft het als pay-off ingezet in 1981; ‘s Lands grootste kruidenier gaat/blijft op de kleintjes letten’. Kleine besparingen hebben vaak een relatief grote impact op de winst. En in de meeste gevallen zijn deze besparingen, goed voor het milieu, waardoor er ook aan de KPI duurzaam wordt gewerkt.

VOORBEELD
Als u bij McDonald’s een maaltijd afhaalt, wat gaat er dan als laatste in de bruine zak, voordat deze wordt dichtgerold? (antwoord zie onderaan dit artikel).

 

Waarom komen besparingen, zoals de voorbeelden hierboven, niet van de grond?:

  1. De managers en medewerkers zien ze niet, bedrijfsblindheid. OPLOSSING: Neem een externe consultant in de arm.
  2. De managers en medewerkers willen het niet, vanwege eigen belangen of het is wel makkelijk zo of het zijn ‘verworven rechten’ . Verandering roept weerstand op. OPLOSSING: Neem een externe consultant in de arm.
  3. Het mag niet van regelgeving; zie voorbeeld GoAir met stewardessen in Nederkand; OPLOSSING; Huur een lobbyist in of probeer via de branchevereniging te lobbyen.
  4. De eenvoudigste; ga met uw klant aan tafel en overleg welke besparingen mogelijk zijn, laat hem daar actief in participeren. Hier komen vast innovatieve en besparende oplossingen boven drijven, bijvoorbeeld; verpakking, logistiek, marketing, materiaal keuze etc.

 

The price of inaction is far greater than the cost of making a mistake. [Meister Eckhart]

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie- & management- en communicatieadvies [opdrachten, o.a.: strategie, groei, verandering, fusies & overnames en cutting the red tape].

© Copyright 2013 Carevolution


ANTWOORD McDonald’s vraag;

De servetten; en hoeveel, altijd te veel en dat maal 33.000 restaurants wereldwijd. Reken maar uit!

Stuur door naar een relatie

Reageer

(zal niet zichtbaar zijn)

Als u uw reactie geplaatst heeft kunt u de reactie nog 30 minuten aanpassen. Klik hiervoor op "Bewerk reactie".

Vorige artikel:
Volgende artikel:

Laatste reacties