ABN AMRO, get your act together!

Onder druk wordt alles vloeibaar. En zo lijkt het ook te gaan met de corporate communicatie van ABN AMRO. Ligt het aan de communicatie-expertise, de bemanning/bevrouwing van de communicatieafdelingen, de dwingende bestuurders, de commissarissen, de juristen of zit de moed in de schoenen door de aanstaande overname? Keer op keer worden er communicatieblunders gemaakt. Het beste devies; als je geschoren wordt moet je stil zitten. Welke adviezen hebt u in petto voor deze buitenlandse bank in spe?

 Even paar recente communicatiemissers, wellicht kent u er ook nog een paar? U kunt reageren onderaan dit artikel.

Deze week schreef Willem Middelkoop, belegger en journalist, ABN heeft een probleem met mijn blog. Hoe kan een onderneming nu een probleem hebben met een blog. In deze strijd zijn er alleen maar verliezers, kijk maar eens op Geen Stijl. Willem heeft twee weken geleden met De Bank gebeld over off-balance vehicles zoals conduits. De hoorn werd er nog net niet opgegooid door de baas van de voorlichters die soms beter achterhouders genoemd kunnen worden.

Het leidde tot zijn vorige posting onder de titel “ABN heeft een probleempje van 83 miljard”. En dat werkte naar behoren. Binnen 12 uur had hij de achterhoudersbaas weer aan de lijn. Deze klonk bozer dan Willem ooit had gedacht. ‘Als mijn reputatie me lief was moest ik onmiddellijk het stuk verwijderen volgens hem’. Willem’s reactie was dat hij dat het beste via de rechter kon proberen. Toen Willem niet inbond kwam de achterhouder met een voorstel waar Willem een paar weken eerder al in geïnteresseerd was; een gesprek over de conduits met de grote expert van De Bank.

Dan de zaak BuroRenkema, waarin Abn Amro eist dat de satirische website BuroRenkema.nl een persiflage op het internetbankieren verwijdert. Volgens de bank was het filmpje een inbraak op het auteursrecht omdat het logo van de organisatie onrechtmatig werd gebruikt. Ook vreesde de Abn Amro imagoschade op te kunnen lopen doordat klanten zouden kunnen denken dat het filmpje door de bank zelf was gemaakt. De persiflage stond inmiddels al drie weken online. En daarvoor was het filmpje ook te zien in het Talpa-programma Koppensnellers. Door te dreigen met een rechtzaak werd het filmpje alsmaar populairder en kregen meer mensen het te zien. Chapeau Abn Amro; dit had iedereen kunnen voorspellen. Verboden vruchten zijn immers altijd het lekkerst.

En met bewering ‘klanten zouden kunnen denken dat het filmpje door de bank zelf was gemaakt’; geef je kennen dat je klanten als imbecielen typeert. Iedereen ziet meteen dat het hier een geestige persiflage betreft.

Verplicht publicatie (door de ondernemerskamer) van de biedingdocumenten op de ABN AMRO website werd onzorgvuldig behandeld. De vooraf gemodificeerde versie van het document was met een online software weer te herleiden naar de originele versie. Alle doorhalingen en toevoegingen kwamen zo in beeld (zoals bij Word revisions).En zo kon De Bank weer een imagodeuk bijschrijven op haar reeds negatieve conto.

Door Christian ter Maat MCC, MMC; Directeur Carevolution; organisatie- en management advies.
Voor o.a.: corporate communicatie en reputation management vraagstukken; en het ontwerpen van de meest efficiënte communicatiestructuur van multinationals.
Eventbuzz blogs van Christian zijn hier te lezen.
Ter Maat publiceert ook op GekOpKlanten.

Stuur door naar een relatie

4 reacties op “ABN AMRO, get your act together!”

  • […] TIP 9 : Juridische acties tegen blogs kunnen succesvol zijn in de rechtzaal, maar dan is het leed al geschied en pakken andere blogs het nieuws over. Met als resultaat nog meer imagoschade. Lees het in deze casus: ABN AMRO, get your act together! […]

  • […] Excuses maken aan uw klanten of rustig afwachten tot het over waait?   Zelden bieden ondernemingen hun excuses aan voor hun tekortkomingen jegens de klanten. KPN heeft onlangs wel een aankondigingsadvertentie voor een call-center staking geplaatst. Maar de ‘corporate apology’ komt in Nederland nauwelijks voor, in tegenstelling tot Japan. document.write(”);  In Japan bieden ondernemingen excuses aan en komt het voor dat de CEO aftreedt. In Amerika daarentegen, adviseren de juristen, juist niet te excuseren of enige schuld te bekennen i.v.m. juridische claims. In Nederland doen ondernemingen over het algemeen of hun neus bloedt. De voorbeelden op Gek Op Klanten spreken boekdelen. Ook ABN AMRO maakt, nu ze prooi zijn van buitenlandse banken, fouten; zie bijvoorbeeld de communicatieblunders. […]

  • […] In Japan bieden ondernemingen excuses aan en komt het voor dat de CEO aftreedt. In Amerika daarentegen, adviseren de juristen, juist niet te excuseren of enige schuld te bekennen i.v.m. juridische claims. In Nederland doen ondernemingen over het algemeen of hun neus bloedt. De voorbeelden op Gek Op Klanten spreken boekdelen. Ook ABN AMRO maakt, nu ze prooi zijn van buitenlandse banken, fouten; zie bijvoorbeeld de communicatieblunders. […]

  • ABN AMRO versterkt haar identiteit als een dief in de nacht.

    Dinsdagavond om acht uur, direct na de kick-off van AZ-Arsenal (1-1) rijden vijf vrachtwagens de straat van het

    art theft by ABN AMRO

    art theft by ABN AMRO

    Scheringa Museum in om de hele collectie op te halen. Een overval van bendeleider Zalm; Ex-Bestuurder van de DSB bank

    Lees het hele artikel op GekOpKlanten.

Reageer

(zal niet zichtbaar zijn)

Als u uw reactie geplaatst heeft kunt u de reactie nog 30 minuten aanpassen. Klik hiervoor op "Bewerk reactie".

Vorige artikel:
Volgende artikel:

Laatste reacties